Zin om mijn koffers te pakken

Stellina 23 februari 2020
De Nederlandse journaliste Irma Heger woont al meer dan 20 jaar in Engeland en laat ons in dit boek haar favoriete regio en het meest geliefde nationale park in Engeland – het Lake district – ontdekken. Het boek is opgedeeld in vier deelgebieden: Windermere, Ullswater, Coniston en Keswick die apart worden besproken.

Ze neemt ons mee langs pittoreske stadjes en dorpjes, de verschillend meren en waters, bergtoppen en natuurgebieden. Ook bespreekt ze musea, theaters, kerkjes, landgoederen die de moeite waard zijn. Verder deelt ze haar favoriete toptips, laat ze 7 locals aan het woord (bv verantwoordelijke van een luxe hotel, stadsomroeper, worstenmaker) over het lake district, hun activiteiten daar en hun persoonlijke tips. Er wordt ook aandacht besteed aan de innerlijke mens met info over streekgerechten, leuke pubs, inns en restaurants.

Dit boek is geen traditionele reisgids in die zin dat het geen opsomming is van bezienswaardigheden en praktische info. Het is geschreven in een vlotte doorlopende tekst die bovendien heel beeldend is en veel persoonlijke ervaringen bevat. Het is perfect leesbaar als een gewoon boek wat bij de meeste reisgidsen niet het geval is. Zelf vind ik het meer geschikt als inspiratie vooraf of om na te genieten achteraf of als je - zoals ik – een sofareiziger bent die graag wegdroomt met een boek.

Het boek is geïllustreerd met echt schitterende foto’s, de foto’s alleen al maken het de moeite waard. Jammer is wel dat er nooit onderschriften bijstaan. Bij sommige foto’s – sfeerbeelden – is dat niet nodig, maar bij andere was het wel handig geweest.

Hier en daar had de redactie ook wat beter gekund. In de inleiding bijvoorbeeld staan een viertal fouten, zo wordt er verwezen naar een brief van Charlotte Brontë uit ca. 1950. Maar buiten deze minpuntjes is het zeker een aanrader, ook als je geen reis plant naar het Lake district.

Meer recensies van Stellina