Queen van de plottwists

Stephanie 08 augustus 2023
Wanneer er in een buitenwijk in Londen plannen worden gemaakt om rommelige bosjes om te toveren tot een nieuw wandelpad, breekt bij Alex het angstzweet uit. Hij is bang dat er bij de bouw van het pad dingen ontdekt zouden kunnen worden. De plek herbergt immers al vijfentwintig jaar een groot geheim.

Afwisselend krijgen we te maken met twee verschillende tijdlijnen: 1995 en het heden.

In 1995 volgen we Rick, een twintiger die zijn woonst sinds kort deelt met Rollo. De twee hebben meteen een goede band en lijken al jaren bevriend te zijn. Rick is hopeloos verliefd op Marina, een vrouw die hij in het bedrijfsrestaurant tegen het lijf is gelopen. Marina is een mysterieuze vrouw die niet veel prijsgeeft over haar privéleven. Wanneer hun relatie zich ontwikkelt, ontdekt hij mondjesmaat wat er met Marina aan de hand is. En dat blijkt meer dan je voor mogelijk kan houden.

In het heden volgen we Alex, een vijftiger die samenwoont met zijn vrouw Beth. Tegen zijn wil heeft Beth Zara in huis genomen, een zwangere gedumpte vrouw waarmee hij het absoluut niet kan vinden. Waar Alex steeds een plichtsgetrouwe, goede buurman was, blijkt hij sinds de bouwplannen in de straat veranderd in een nors en chagrijnig persoon. Zara spit deze emoties maar al te graag uit. Hij gedraagt zich als een gesloten boek, maar ze neemt alle opties in handen om de reden van zijn gedrag te doorgronden. Tegen wil en dank wordt er zo op lang bewaarde geheimen gestuit.

De personages in dit boek zijn zeer goed uitgewerkt. Elk hebben ze hun bagage en geheimen. De mix tussen de goedgelovige en de dubieuze karakters vormen het ideale ingrediënt voor dit boek. De titel doet al suggereren dat er iemand een tweede leven heeft gekregen en dus zijn naam veranderd heeft. Maar wie dat is blijft lang een mysterie. Er zijn overduidelijke linken tussen beide tijdsprongen, maar Louise Candlish geeft haar geheimen op sublieme wijze mondjesmaat vrij. Waar je gedachten en aannames in een bepaalde richting worden gestuurd, blijken deze plots helemaal fout. Heerlijk.

Louise Candlish heeft opnieuw een thriller geschreven die heel goed in elkaar zit. Net als in ‘ons huis’ neemt ze opnieuw de tijd om het verhaal rustig beetje bij beetje te onthullen. Wie fan is van actievolle thrillers waarbij de ene heldhaftige gebeurtenis de andere afwisselt, zal dit boek te traag vinden. Maar ik raad aan om verder te blijven lezen, want plottwists schrijven kan ze als geen ander, en ze durft er ook vaak mee tot op het einde te wachten…

Meer recensies van Stephanie