Gruwelijk spannend - dikke 20

Stephanie 25 september 2023
Sam Holland heeft een meesterwerk vol spanning neergezet, waarbij ze duidelijk inspiratie heeft geput uit haar studie Psychologie en haar fascinatie voor de kwaadaardige kant van de mens. Wat mij betreft zou een trigger warning niet misstaan op dit boek, want er komen best heftige scenes in voor. Holland gaat niets uit de weg om haar lezers te choqueren: gruwelijke martelscènes, gedachtegangen van gestoorde psychopaten, personages die sterven, noem maar op. Er was geen traag of saai stuk te bespeuren in dit boek. De tijd dringt in dit verhaal, want de moordenaar is duidelijk aan het aftellen. De moorden komen snel na elkaar en getuigen van een vreselijke lijdensweg voor de slachtoffers.

Naast al het geweld is er ook ruimte voor liefde in dit verhaal, wat voor een welkom evenwicht zorgt. Rechercheur Adam Bischop komt door deze zaak weer in contact met zijn ex-vrouw Romilly Cole, een liefde die voor hem nog niet is uitgeblust. Hij zoekt zijn afleiding na zijn uren in de drank en nietszeggende one-night-stands, jaloers op het liefdesleven van zijn rechterhand Jamie die pas getrouwd is. De personages zijn zeer goed neergezet: je voelt hun gedrevenheid, hun slaaptekort, hun charmes, hun liefde, hun haat, hun verdriet. Nog leuker is de puzzel die uiteindelijk in elkaar valt. Waar je als lezer denkt te weten wie de dader is, brengt Sam Holland je toch nog op verschillende pistes, om vervolgens af te sluiten met een heerlijke plottwist (of twee!).

Dit boek is los te lezen van haar eerdere boek Echoman, maar er komen wel enkele verwijzingen aan te pas. Mocht je het nog niet gelezen hebben, dan wil je dat als fan van choquerende thrillers vast doen na het lezen van dit verhaal. Wat mij betreft een aanrader!

Meer recensies van Stephanie