Spanning heeft niet veel woorden nodig

Stephanie 23 december 2019
De donkere dagen voor Kerst zijn nog nooit zo donker geweest. Daarmee wordt er niet verwezen naar het korten van de dagen, maar naar de duistere invulling die 18 auteurs gaven aan de normaal zo gezellige feestdagen. Ze bundelden hun krachten en schreven elk een kortverhaal voor deze verzameling van de Crimecompagnie.

Er werd opvallend veel gekozen voor het thema fout gelopen relaties en de ernstige gevolgen die deze met zich mee kunnen brengen. Zo neemt Heleen Smit je mee in een verstikkende relatie waarin de spreekwoordelijke druppel eindelijk de emmer doet overlopen, komt bedrog en zijn verschrikkelijke gevolgen naar boven in de verhalen van Ingrid Ooninckx en Tamara Haagmans, legt Loes den Hollander de nadruk op stalking door een ex-man en is er in het verhaal van Linda Jansma naast cadeautjes ook een lijk onder de kerstboom terug te vinden.
Maar niet enkel geliefden kunnen in een giftige relatie verwikkeld geraken, ook vriendschappen kunnen door uit de hand gelopen jaloezie een gruwelijk einde kennen, zo bewijst Atie Vogelenzang.
Wie liever een goede buur heeft dan een verre vriend, zal daar in het vervolg ook twee keer over nadenken dankzij het verhaal van Marja West.
Angelique Haak en Svea Ersson kruipen onder je vel doordat er ook onschuldige kinderen betrokken zijn in hun uiteenzetting.
Marijke Verhoeven gooit het dan weer over een andere boeg door je mee te nemen midden in een undercover operatie, op zoek naar mannen die jonge vrouwen bedwelmen en laten verkrachten.
Dat de feestdagen vaak ook gepaard gaan met een vakantietripje, merken we aan de volgende verhalen: Een burnout brengt een vrouw naar zonniger oorden in het verhaal van Marianne en Theo Hoogstraaten, maar komt naast een enge man op het vliegtuig terecht. Hoe op je eentje een vakantie doorbrengen zeer fout kan aflopen bewijzen ook Ad van de Lisdonk en Annerieke de Vries. Mariska Overman bezorgt je de kriebels met een verhaal over een B&B en een gastvrouw die je de stuipen op het lijf jaagt met een oude legende.
Marelle Boersma en Barbara Sevenstern nemen je dan weer mee naar kille grotten. De zoektocht naar een vermiste vrouw toont voor de survivalexperte opvallend veel gelijkenissen met een verkeerdelijk afgelopen zoektocht van het jaar daarvoor. Barbara Sevenstern start met een vrolijkere noot, want er wordt een veertigjarig huwelijk gevierd op familieweekend.
Dat er op feestdagen ook nog gewerkt moet worden, merken we in het verhaal van Martine Kamphuis. Daarin volgen we het wel en wee op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis, waarbij er heel wat chaos in petto is.
Heleen Van Den Hoven vertelt over een vrouw die plots haar overleden gewaande zus op televisie ziet.

Deze verzameling vormt een aangename kennismaking met bekende en minder bekende Nederlandse auteurs. Ze bewijzen stuk voor stuk dat er niet veel woorden nodig zijn om een goed verhaal te kunnen vertellen. Wie de romantische kerstfilms reeds grondig beu is, zal veel plezier beleven aan dit boek!

Meer recensies van Stephanie