Een beetje op mijn honger blijven zitten

Stephanie 08 juni 2020
Na een gezellig weekendje in hun Limburgse buitenverblijf, treffen Liam en zijn vrouw Evi en dochter Yana bij thuiskomst een niet zo fijne verrassing aan. Op hun salontafel ligt een afstandsbediening met de boodschap ‘PLAY’. Ze zien zichzelf op de televisie, in alle kamers van hun huis, onbewust gefilmd tijdens het afgelopen jaar. De politie wordt ingeschakeld en ontdekt maar liefst 17 verborgen camera’s. Rechercheur Isabella Neri is maar net terug aan de slag nadat ze een periode op non-actief werd gezet en wordt opgedragen rustig te beginnen. Ze bijt zich echter al snel vast in deze zaak en dreigt opnieuw haar boekje te buiten te gaan. Wat zit hierachter? Wie heeft de camera’s geplaatst? Is dit nog maar het begin van iets veel groter?

Kasper Van Beek heeft zich als televisie- en filmproducent aan een tweede thriller gewaagd. Zijn achtergrond komt sterk naar voren in dit verhaal; hij hanteert een vlotte, filmische en toegankelijke schrijfstijl en weet enkele creepy scènes in het boek te verwerken.

Wat echter vlot werkt op een scherm, heeft in een boek wat meer omschrijving nodig. Zo blijven de personages voornamelijk op de oppervlakte en hadden ze meer uitgediept mogen worden. Ze krijgen elk de nodige bagage mee, waardoor er verschillende motieven zijn om te worden bespioneerd. Zo blijkt al snel dat Liam een drankprobleem heeft (gehad), wat mogelijk in verband staat met de korte flashbacks naar zijn militair verleden. Als therapeut komt hij ook met ongure types in contact. Zijn vrouw Evi blijkt medicijnen te nemen, is dit vanwege fysieke of mentale problemen? Zijn puberdochter Yana blijkt een ouder vriendje te hebben, schuilt er daar meer achter? Ook rechercheur Neri heeft de nodige mysterie rond haar hangen: wat is de reden dat ze op non-actief werd gezet?

Om het met de titel te zeggen, bleef ik jammer genoeg wat op mijn honger zitten. Niet alle vragen die rijzen over de personages vinden een uitgebreid antwoord, waardoor het niet volledig afgesloten voelt. Er is ruimte voor meer, zeker wat rechercheur Isabella Neri betreft, misschien is dit het begin van een nieuwe serie?

De reden dat vele raadsels pas laat uit de doeken worden gedaan, blijkt echter een geniale zet om voor een onverwachte plotwending te zorgen.

Een origineel concept dat jammer genoeg gevat is in een minder uniek kader. Een rechercheur die buiten de lijntjes kleurt en een therapeut die zelf met problemen lijkt te kampen zijn niets nieuw. Toch zorgen de spannende, cruciale scènes en de onverwachte plot er voor dat het boek het lezen waard is en ben ik benieuwd hoe Kasper Van Beek nog verder zal groeien als auteur.

Meer recensies van Stephanie