#Goingdown

Stephanie 01 september 2020
Wanneer een liftongeluk op maandag vier mensenlevens eist, wordt er gedacht aan een technisch mankement. Wanneer ook op dinsdag een dodelijk liftongeluk plaatsvindt, lijkt het ongelukkig toeval. Maar wanneer ook woensdag een fatale liftramp wordt gemeld, gaan de alarmbellen rinkelen. Paniek breekt uit. Is het nog veilig om de lift te nemen? Is er een verband tussen de liftongelukken? Wie zit hier achter? Vragen waarop snel een antwoord dient te komen, want op donderdag vindt er een feestelijke opening plaats van één van de hoogste, nieuwe wolkenkrabbers aan de skyline van Manhattan: Top of the Park.

Als het nemen van de lift in een verticale stad plots levensgevaarlijk wordt, breekt paniek uit. “New York, zo werd gemeld, had negendertig inspecteurs, die gezamenlijk zo’n zeventigduizend liften onder hun hoede hadden”. Met dit interessante weetje is het al snel duidelijk dat het zoeken naar het volgende doelwit en de bijhorende dader hopeloos lijkt. Doordat de liftongelukken zo verschillend verlopen, blijf je je als lezer afvragen hoe het volgende ongeluk zich zal manifesteren. Doordat er ook onschuldige liftritjes in het verhaal worden verwerkt, blijft de spanning te snijden. Je waant je midden in een film door de beschrijvende, filmische schrijfstijl van Linwood Barclay.

Het totaalplaatje klopt. De cover geeft een diepe liftschacht weer in zwarte en rode kleuren. Ook de manier waarop de titel en auteur zijn vermeld, suggereren diepte, de ideale keuze voor dit onderwerp dus. De verschillende hoofdstukken worden weergegeven als liftknoppen waarbij elke etage een nieuwe dag voorstelt. Er wordt letterlijk naar een hoogtepunt toegewerkt: de opening van Top Of The Park op donderdag.

De ongelukken worden vanuit verschillende standpunten belicht. Zo volgen we voornamelijk Barbara Matheson, een afstandelijke journalist die geen blad voor haar mond neemt, Richard Headley, de onbekwame burgemeester die niet echt geliefd is bij de pers en een groot deel van de bevolking, en Jerry Bourque, een getraumatiseerde politieagent. De afwisselend journalistieke, politieke en politionele invalshoek van de zaak zorgen voor een puzzel die op een gegeven moment mooi in elkaar valt. Ook maken we kennis met de Flyovers, een militante binnenlandse groepering die verantwoordelijk wordt gehouden voor verschillende terroristische aanslagen in de kuststeden. Zitten zij achter de liftrampen?

Een meesterlijk verhaal dat je wel twee keer zal doen nadenken vooraleer je in een lift stapt. De ideale motivatie om wat meer de trap te nemen!

Meer recensies van Stephanie