Heerlijk cynisch - crime meets comedy

Stephanie 25 juli 2023
De cover lokt je met de woorden “Funny, sharp, dark and twisted” en daar is niets van gelogen. ‘Crime meets comedy’ in dit verhaal, en wat is dit een heerlijke combinatie.

We volgen alles vanuit het hoofd van Grace Bernard. Deze achtentwintigjarige gevangene schrijft haar memoires vanuit haar cel. Haar voornaamste drijfveer is niet het doden van tijd, maar wel het ontlopen van haar nieuwsgierige celgenote Kelly. Grace zit al maandenlang vast op verdenking van een moord die ze niet heeft gepleegd. Ze heeft wel zes andere moorden op haar geweten, meer bepaald die op zes van haar familieleden. Moorden die tot op heden nog niet ontdekt zijn. Haar ‘perfect crimes’ vertrouwt ze toe op papier, bij gebrek aan mogelijkheden om hierover openlijk te kunnen opscheppen.

Grace kreeg geen mooie start in het leven. Haar moeder werd zwanger van een welgestelde, getrouwde man. Zijn familie moest niets weten van dit buitenechtelijke kind, zelfs niet nadat Grace haar mama op jonge leeftijd verloor. Jarenlang knoopten ze de eindjes aan elkaar om rond te komen, wat in fel contrast staat met het leven dat ze had kunnen leiden mocht haar vader haar accepteren. Redenen genoeg voor boosheid, haat en wraak.

Het hoofdpersonage is perfect neergezet om dit verhaal te kunnen vertellen. Met haar scherpzinnige observaties en gevatte opmerkingen zorgde ze meermaals voor een lach op mijn gezicht. Wat kan ze heerlijk neerbuigend doen over iedereen die ze spot rondom haar. “In my short time here, it has come to feel as though a mix of sequins, gold buttons, and animal prints form some kind of unofficial uniform. Well that, and the blow-up, rubbery lips that make these women look as though they’re in the midst of a terrible allergic reaction to the iced coffee they sip on as they sunbathe.” Wat heb ik genoten van haar observaties.

De moorden gebeuren ook allemaal op verschillende wijzen, in verschillende leefwerelden, in verschillende context. Bella Mackie houdt hierdoor haar lezers geboeid, want het is niet altijd duidelijk hoe een moord zal uitgevoerd worden. Door te eindigen met een geniale, onverwachte plottwist kan ik dit boek sluiten met een enorme voldoening. Zeer leuke humoristische thriller die ik iedereen kan aanraden. En aan alle overspelige machtige mannen: wees gewaarschuwd voor haatdragende buitenechtelijke kinderen.

Meer recensies van Stephanie