Een gevaarlijke zoektocht naar identiteit

Stephanie 17 juni 2020
Nadat er pikante foto’s lekken van Fee, wordt ze hét gespreksonderwerp op het werk. De enige die het voor haar opneemt, is haar stille collega Inigo. Zijn voornaam is het enige opvallende aan hem, want voor de rest is hij een grijze muis die zichzelf wegcijfert. Wanneer Fee op zoek gaat naar wat er achter zijn saaiheid schuilt, ontdekt ze meer dan ze kon vermoeden.

“Wie is Inigo Dubbelman eigenlijk? De vraag gooit hun levens overhoop. Het antwoord is dodelijk.” Met deze veelbelovende slotzin op de achterflap is de toon gezet voor een spannende thriller.

Heleen van den Hoven weet haar personages subliem uit te werken. We maken kennis met Fee en Inigo vanuit wisselende vertelperspectieven.
De hoofdstukken van Fee zijn verteld vanuit het ik-perspectief, ze richt haar verhaal aan haar zus Sabine. Omdat Fee haar verhaal in de verleden tijd vertelt, rijst al snel het vermoeden dat er iets gebeurd moet zijn. Wat dit juist is en of er enig verband is met Inigo, zorgt voor de nodige spanning en nieuwsgierigheid.
De hoofdstukken van Inigo worden in derde persoon verteld. Dit past perfect bij het gegeven dat hij niet alleen voor anderen, maar ook voor zichzelf een raadsel is. Niet alleen herinnert hij zich niets van zijn peuter- en kleutertijd, ook in het heden blijkt hij cruciale gaten in zijn geheugen te hebben. Zijn moeder en Spaanse vader is hij al een tijdje verloren, maar ook zijn oom die hem onder zijn vleugels heeft genomen, kan geen foto’s of herinneringen aan zijn kinderjaren aan het licht brengen. Dit zorgt dan ook voor een zoektocht naar zijn roots in Spanje. Zijn initialen ‘ID’ zijn een leuke anekdote van de auteur voor de opmerkelijke lezer, die hier zeker op zijn plaats is.

Met haar korte hoofdstukken weet Heleen van den Hoven haar lezers van slaaptekort te voorzien, je denkt algauw “Vooruit, snel nog eentje!”. Het mysterie rond Inigo, zijn brave karakter, onopvallende gedrag en sympathieke hobby’s zorgen dat je gefascineerd door hem raakt en hem verder wil doorgronden. Dat hij zichzelf niet meer vertrouwt en geen antwoord kan bieden op cruciale vragen doen je voortdurend twijfelen of hij iets te verbergen heeft, of hij misschien toch niet zo braaf is als zijn dagelijkse verschijning doet vermoeden.

Het verhaal eindigt met een sublieme, onverwachte plotwending die je gefrustreerd achterlaat en voor de nodige kippenvel zorgt, en net daarom zo geweldig is. Een realistisch, mysterieus verhaal dat je even moet laten bezinken!

Meer recensies van Stephanie