Pageturner

Stephanie 05 november 2021
Gina Harte’s vakantie kent een bruusk einde wanneer een vrouw gewurgd wordt aangetroffen in haar keuken. Gina krijgt de leiding in het onderzoek naar de brutale moord. Wanneer blijkt dat het slachtoffer getekend is door oudere verwondingen, wordt Gina opnieuw geconfronteerd met haar eigen verleden als slachtoffer van familiaal geweld. Dit maakt haar nog meer vastberaden om de dader te vinden en de hele situatie tot op de bodem uit te pluizen.

Net als in het eerste deel van de reeks, heeft Carla Kovach opnieuw aandacht voor de zwakkeren in de samenleving. Dit merk je aan de thema’s van zowel dit boek als het vorige (vrouwen als slachtoffer van mentaal en fysiek geweld), maar ook aan haar korte introducties: “Ik draag dit boek op aan iedereen die dagelijks een innerlijke strijd voert. Of het nu om angst, depressie of verslaving gaat: geef niet op en blijf vechten. X.”

Carla weet haar personages opnieuw krachtig neer te zetten. Zo krijgen de vrouwelijke rollen de nodige emotionele bagage toebedeeld. De mannelijke rollen worden heel wat minder sympathiek neergezet in het verhaal, die van het politieteam buiten beschouwing gelaten uiteraard. Er gaat in dit boek veel aandacht naar mannen die vrouwen onderdrukken, wat voor de nodige frustraties bij de lezers zorgt. De vlotte, filmische schrijfstijl van Carla Kovach weet dit perfect te vatten en geloofwaardig bij de lezer over te brengen. Haar schrijfstijl in combinatie met de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat dit boek terecht als een pageturner wordt bestempeld.

De spanning was helaas niet consequent in het verhaal aanwezig. Er wordt gestart met een spannende proloog uit 1993, vervolgens een brute moord in 2018, maar dan bleef het verhaal een beetje voort kabbelen. Een onverwachte, gruwelijke wending halverwege het boek haalt de vaart er echter weer in en heeft veel goedgemaakt. Ook de plottwist zag ik niet aankomen, waar je als lezer toch altijd stiekem op hoopt. Ik ben benieuwd wat het derde deel in petto heeft voor Gina.

Meer recensies van Stephanie