Alles is aanwezig om er een geslaagde oudejaarsavond van te maken: een uitzonderlijke locatie (De Lodge), ver afgezonderd in de Schotse Hooglanden in het gezelschap van goede, oude vrienden. Zelfs het feit dat er ook nog een Ijslands koppel aanwezig is, proberen de vrienden niet aan hun hart te laten komen, evenmin de zware sneeuwstorm die hun pad op komt. Maar als de feestelijke oudjaar-roes is gaan liggen, wordt één van de gasten vermoord teruggevonden.

Het verhaal gaat meteen van start: de jachtopziener heeft een lijk gevonden. De sfeer en setting die Lucy Foley creëert doet sterk denken aan de klassieke whodunnits van Agatha Christie: één slachtoffer, slechts 13 aanwezigen. Door het slechte weer afgezonderd van de rest van de wereld, wat het aantal verdachten aanzienlijk verkleint. Is één van de vrienden de mogelijke moordenaar, of is het het onbekende Ijslandse koppel? Zijn de jachtopziener en de beheerder wel te vertrouwen? En wat heeft de beruchte Highland Ripper die Schotland teistert hiermee te maken?

Dat het op voorhand niet geweten is wie de dader is, maakt het voor de lezer interessant, maar dat je ook lang in het ongewisse blijft over het slachtoffer maakt het nog spannender! Foley heeft een eenvoudige schrijfstijl waardoor het verhaal vlot leest. Ook de relatief korte hoofdstukken dragen hieraan bij.

Het verhaal wordt door verschillende tijdsprongen uit de doeken gedaan: we wisselen af tussen oudjaar en 2 januari, de dag waarop het noodlot toesloeg. Er werd gekozen voor een wisselend vertelperspectief, waarbij we in ieder hoofdstuk de gedachtegang van een ander personage volgen. Dit is een slimme zet voor dit soort thrillers: je leert mondjesmaat ieders geheimen kennen en ontdekt mogelijke motieven om te moorden of redenen om vermoord te worden. Doordat sommige personages amper of zelfs helemaal niet aan bod komen, blijft er steeds een onderliggende spanning aanwezig: hoe denken zij? Wat gaat er in hun hoofden om?

Foley werkt toe naar een verrassende plot met allerlei onthullingen die je niet allemaal ziet aankomen. Het decor en uitgangspunt van dit verhaal vormen een sterke gelijkenis met ‘In een donker, donker bos’ van Ruth Ware. Haar fans zullen dus ook van dit verhaal kunnen smullen. Wat mij betreft, is het een klassieke Agatha Christie die in een modern jasje werd gestoken.

Reacties op: Een moderne Agatha Christie

De jachtpartij - Lucy Foley