Fenomenaal

Stephanie 17 juni 2020
“Leven is een zeldzaam iets in deze wereld. De meeste mensen bestaan alleen maar.”

Met deze mooie quote van Oscar Wilde gaat deel 1 van het boek van start. We maken kennis met Mateo en Rufus, twee jonge gasten van 18 en 17 jaar die in de fleur van hun leven zouden moeten zitten, maar jammer genoeg het gevreesde telefoontje krijgen van DEATH-CAST, een organisatie die mensen opbelt om aan te kondigen dat hun laatste dag op aarde is aangebroken. Vanaf dat moment worden zij ‘doodlopers’ genoemd. Mateo en Rufus leren elkaar kennen via de Last Friend-app; een app waarbij een doodloper op zoek kan gaan naar een laatste vriend om de laatste dag mee door te brengen. Hoewel ze beiden zeer verschillend in het leven staan, lijken de twee vrienden voor elkaar gemaakt en proberen ze hun laatste dag memorabel te maken.

Waar auteurs angstvallig proberen om spoilers te vermijden, zet Adam Silverra hem gewoon in de titel. Is een boek nog spannend als de plot al word verklapt? Zeker en vast! Het is namelijk niet geweten HOE ze aan hun einde komen, of om hoe laat. Achter elk klein hoekje schuilt gevaar, het leven kan zomaar ineens voorbij zijn. De boodschap aan de telefoon “Maak er het beste van” is dan ook vrij cynisch, hoe kan je nu genieten van je laatste dag als je plots bang bent voor elke stap die je zet?

De personages worden schitterend uitgewerkt. Beide vrienden hebben een totaal verschillend karakter: Mateo is eerder teruggetrokken, een angsthaas. Hij is dan ook extra voorzichtig op zijn laatste dag en wil geen onnodige risico’s nemen. Rufus is veel avontuurlijker, ruiger en lijkt zijn lot al te hebben aanvaard. Niet enkel hun lot hebben ze met elkaar gemeen. Beiden hebben ze al grote verliezen moeten meemaken: Mateo verloor zijn moeder op de dag van zijn geboorte en zijn vader ligt in een coma. Rufus verloor zijn ouders en zus in een vreselijk auto-ongeluk. Gelukkig hebben ze beiden ook goede vriendschappen mogen kennen. Zo maken we bijvoorbeeld ook kennis met Mateo zijn beste vriendin Lydia en de pleegbroers van Rufus, die zich samen de Pluto’s noemen.

De organisatie DEATH-CAST blijft gedurende het hele boek een mysterie. Hoe komen ze aan hun voorspellingen? Wat mij betreft heeft Adam Silverra hier nog genoeg materiaal achter de hand voor een volgend boek. Zijn prachtige schrijfstijl doet mij alvast uitkijken naar andere boeken van hem, hij weet moeiteloos mooie quotes in een vlot geschreven verhaal te verwerken, waardoor je vaak wat langer blijft stilstaan bij het einde van een hoofdstuk.

Er schuilt een hele mooie boodschap achter dit verhaal: leef elke dag alsof het je laatste is. Dit boek laat je stilstaan bij het leven, zet het mooie van vriendschap en liefde in de kijker maar gaat ook het slechte in de wereld niet uit de weg. Dit boek is een aanrader voor alle leeftijden, of zoals de schrijver het in het begin zo mooi verwoordt: voor al wie eraan herinnerd moet worden dat iedere dag telt.

Oh ja, spoiler alert: op het einde gaan ze allebei dood. Neem er al maar een zakdoek bij.

Meer recensies van Stephanie