Het gras is altijd groener aan de overkant

Suzanna Esther is een Nederlandse schrijfster die met Kamp Alpha 2020 De Pestmeester een verhaal geschreven had, dat ondanks dat het een jaar voor corona geschreven werd, ongewild een herkenning oproept met onze huidige pandemie.
Met Kamp Alpha 2021, De Nieuwe Wereld heeft ze nu een vervolg geschreven op dat boek.
Lisette en Arjen verblijven in Kamp Alpha. Alles wordt streng bewaakt. Reinheid, orde en regelmaat zijn de regel. Alle huisdieren moeten gescheiden leven van hun eigenaren. Een avondklok en restricties moeten de veiligheid van de bewoners garanderen. Maar de strenge leefregels zorgen voor frustraties. In de buitenwereld groeit het verlangen naar meer veiligheid en welvaart. Twee tegengestelden, de een wil het kamp ontvluchten, de andere snakt naar wat het kamp voor hen kan betekenen.
Bij de start van het lezen wordt zeer vlug duidelijk dat zonder het eerste boek gelezen te hebben, je aan dit boek niet moet beginnen. Geen terugblikken te vinden, maar direct verder waar het eerste boek stopte. Heb je het niet gelezen, dan vermoed ik dat je niet alle nuances van het verhaal zult snappen.
De schrijfster speelt met thema’s al vrijheid en onderdrukking maar laat liefde toch ook zijn plaats innemen in het verhaal.
Suzanna haar schrijfstijl leest zeer vlot. Voor je het weet is het boek uit. Daar zorgt niet enkel de schrijfstijl voor maar ook het verhaal zelf. Ik werd direct terug meegetrokken. De connectie met Lisette en Arjen was direct zoals hij moest zijn. Het plot maakt hier en daar een kleine kronkel wat het interessant houd.
Suzanna slaagt er zeer goed in om de twee kanten mooi te omschrijven. De kant die in het kamp wil raken en de kant die er zo snel en zo ver mogelijk van weg wil. De uitspraak , het is altijd groener aan de overkant, kwam wel even in mij op.
Het boek sluit af met wat onverwachte gebeurtenissen. Deze maken dan ook duidelijk dat er zeker nog een vervolg mag verwacht worden. En daar zijn we niet rouwig om.
Conclusie
Een zeer goed tweede deel dat enkel gelezen kan worden eens men het eerste deel verslonden heeft. Vlot geschreven met een verrassend slot.

Meer recensies van sven (JustBooks)