Aangrijpend en prachtig verhaal!

tessa97 21 maart 2024
In The things we leave unfinished (ook bekend onder de titel 'Wat we achterlaten') wordt het verhaal van Georgia en Scarlett verteld. Georgia heeft een nare scheiding achter de rug en vlucht weg uit New York. Haar overleden overgrootmoeder heeft haar het landgoed in Colorado achtergelaten en Georgia gaat hierheen. Hier treft ze haar moeder aan, met wie ze zacht gezegd geen goede band heeft. Haar moeder heeft een onvoltooid manuscript van Georgia's overgrootmoeder gevonden - de beroemde Scarlett Stanton - en wil deze laten afschrijven door bestsellerauteur Noah Harrison. Georgia is hier woest over, maar stemt er uiteindelijk toch mee in. Terwijl Georgia rouwt om alles wat ze is verloren in New York en zichzelf weer terug probeert te vinden in Colorado, is Scarlett in Engeland 1941-1944 een weg aan het worstelen om te overleven. Scarlett werkt samen met haar zus Constance in de vrouwenorganisatie van de RAF. Wanneer ze de Amerikaanse vliegtuigpiloot Jameson Stanton ontmoet, slaat de vonk over en ontstaat er een prachtig en ontroerend liefdesverhaal dat Scarlett overal naartoe zal nemen.

Zowel Georgia als Scarlett zijn vrouwen met een sterke eigen mening en beide hebben ze prachtige helderblauwe ogen, nog blauwer dan de lucht in Colorado. Georgia is aan het begin van het verhaal een verbitterde vrouw, met een gebroken hart en veel verdriet. Het verdriet is vooral om haar overleden overgrootmoeder die haar grotendeels heeft opgevoed en nu alleen heeft achtergelaten. Langzaamaan begrijp je waar de pijn bij Georgia vandaan komt en ontwikkelt ze zich tot een sterke, liefhebbende vrouw. Scarlett daarentegen is vanaf het eerste moment een sterke vrouw die zich niet laat vertellen hoe ze haar leven moet leiden. De persoonlijke ontwikkeling die zij doormaakt nadat zij haar grote liefde Jameson ontmoet is prachtig geschreven.

Het boek wisselt tussen de perspectieven van Georgia en Scarlett, maar ook Noah en Jameson komen aan het woord. De verhaallijnen in het heden starten steeds met een deel van een brief geschreven door Scarlett en Jameson. Deze brieven zijn doorspekt met liefde en hoop. Het verhaal leest vlot en ondanks dat het boek 512 pagina's heeft, vlieg je door de bladzijden heen. Rebecca Yarros heeft een realistische en beeldende schrijfstijl, waardoor je je haast in Engeland of Colorado waagt. Het verhaal bevat plot twisten en naarmate het einde nadert, bouwt zich een onderhuidse spanning op en rest er één vraag: waarom is dit manuscript - de blijk van liefde tussen Scarlett en Jameson - nooit voltooid? Het boek is aangrijpend, indringend en prachtig. Het verhaal zal je raken en de personages zul je niet snel kunnen loslaten. Dit boek is dan ook absoluut een aanrader om te lezen!

Meer recensies van tessa97