De veranda

Een bijzonder boek, triest en (af en toe) luchtig tegelijk.

"Het zou gaan over psychotherapeute Lin die zelf na de zware periode rondom het overlijden van haar moeder, in een depressie/burnout terecht komt. De relatie met haar ouders (al heel lang van elkaar gescheiden) is/was overigens niet om over naar huis te schrijven. In de loop van het boek wordt het hoe en waarom steeds duidelijker.

Lin heeft met het geld uit de erfenis van haar moeder een nieuwe bank gekocht (precies, dat is dus de Hawaï 2000), maar de bank belandt (met behulp van de buurman) op de veranda omdat hij te groot is om zomaar door de deur naar binnen te tillen. Op hetzelfde moment wordt als een pakketje de zieke (dementerende) vader van Lin bij haar huis afgezet. Zij wil hem niet in huis, dus wordt de nog in noppenfolie ingepakte bank en de veranda zijn nieuwe leefomgeving.

Dit alles zou kunnen leiden tot een hilarisch verhaal met uiteindelijk een "eind goed, al goed". Maar dan heb je het flink mis. Ja, er zit genoeg humor in, maar verder is het een zeer sterk geschreven in- en intriest verhaal. En tegelijk zeer de moeite waard. Koren weet schijnbaar moeiteloos meerdere dimensies te verwerken in ogenschijnlijk alledaagse dingen. Haar schrijfstijl is trefzeker en kernachtig minimalistisch. Uitweiden is niet nodig, door haar krachtige analyses en verwoording van details weet je als lezer precies hoe de situatie is. Uit de manier waarop zij uitwerkt hoe het oorspronkelijke gezin (met ook nog een jongere zus van Lin) functioneerde (of beter gezegd: disfunctioneerde) en hoe de levens verder uit elkaar lopen met af en toe nog weer een raakvlak, blijkt een sterk ontwikkeld gevoel voor nuances, ook in menselijke relaties.

De veranda is het hoofdtoneel van dit boek. Daar wordt koffie gedronken, daar wordt gegeten, daar wordt door vader geslapen. Het voelde bijna alsof dit al het "nieuwe normaal" was, op voldoende afstand van elkaar, maar toch in een groeiend bewustzijn van elkaars aanwezigheid."

Bovenstaande is afkomstig uit de blogpost die ik mede naar aanleiding van dit boek schreef op mijn eigen boekenblog. De hele blogpost lezen? Die is te vinden onder de titel Op bezoek bij jezelf.

Meer recensies van Johanna (The Only Mrs Jo)