De terugkeer van Mia kruipt onder je huid

Het was inmiddels alweer een poosje geleden dat ik een boek van Bjørk gelezen had, het voorgaande boek, Sneeuwwit, heb ik nog niet gelezen. Maar aangezien dit een prequel is over Mia, heb ik dit totaal niet gemist. Superleuk om weer op onderzoek uit te gaan met Mia en Holger. Het is wel een iets andere samenstelling van het team, want het team van Holger is opgeheven en dit keer hebben ze een zaak op Hitra, waar Mia woont. Naast Holger en Mia wordt het team aangevuld met rechercheurs uit de directe omgeving en met ICT-nerd Gabriel (ook een personage uit voorgaande boeken). Een onbekend team dat de gruwelijke moord op een meisje van zestien op moeten lossen. Maar daarnaast ook ondertussen proberen om de drie jaar geleden vermist geraakte Jonathan van acht op te sporen. De vraag is met zoveel onbekende medewerkers, is iedereen te vertrouwen?

Waar Mia in voorgaande delen over het algemeen vrij depressief en negatief was, is ze nu juist het tegenovergestelde. Ze heeft zichzelf helemaal in de hand en gooit zich vol in de onderzoeken die lopen, waarbij ze ook weer verbanden ziet en ontdekt die een ander over het hoofd zou zien. Holger is degene die niet lekker in zijn vel zit. Zijn team is opgeheven en het ziet er voorlopig niet naar uit dat hier verandering in komt. Zijn vriendin wil wat afstand en reageert negen van de tien keer niet op berichten. Neem daar een gruwelijke en ingewikkelde moordzaak bij en hij is niet te genieten. Hierdoor vullen ze elkaar goed aan, Mia houdt Holger nu in toom, in plaats van andersom. Leuke en intrigerende personages!

De plot ontwikkelt zich langzaam naar de ontknoping toe, waarbij de spanning gedoseerd wordt gebracht met naar het einde toe een constante piek. Bjørk is een meester in het opbouwen van psychologische spanning die onder je huid kruipt. Hij weet precies de juiste toon te vinden om het boeiend en spannend te houden om ervoor te zorgen dat je nieuwsgierig blijft en door wil lezen. Hij heeft een vlotte en verfijnde schrijfstijl, waardoor je het idee hebt het zelf allemaal mee te maken. Maar dan dat slot… Totaal verrast. Ik ben gewoon constant op het verkeerde been gezet! Daar hou ik van, thrillers die je in de laatste paar hoofdstukken nog volledig kunnen verrassen.

De terugkeer van Mia is een geweldige terugkeer. Goede, spannende verhaallijn met intrigerende personages en een einde waardoor je verbluft achterblijft. Ik wil meer Mia en Holger!

Spanning: 4,5
Plot: 5
Leesplezier: 5
Schrijfstijl: 5
Originaliteit: 5
Psychologie: 5

Hiermee kom ik afgerond uit op een prachtige 5 sterren.

Amanda

Meer recensies van ThrillersandMore