Afgeschreven

ThrillersandMore 16 januari 2024
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets van Angelique Haak gelezen heb. Maar al haar boeken heb ik verslonden. Afgeschreven is ook weer een boek dat binnen no-time uitgelezen had. Het zijn wat late avondjes geworden.

Sasja Winters was al een tijdje helemaal klaar met schrijven. Tijdens het schrijven van haar succesvolle reeks over de Maasstadmoorden verloor ze zichzelf in alle opzichten en ze is dan ook vastbesloten dat dit nooit meer zal gebeuren. Maar dan is er een moord gepleegd, op exact dezelfde wijze als in deel 1 van haar reeks. Alle problemen van toen keren in alle hevigheid terug. De moordenaar meldt zich: schrijf deel 6 van de reeks of er zullen meer moorden volgen. Sasja krijgt het steeds moeilijker. Wie zit hier toch achter? En vooral waarom?

Angelique Haak is niet vies van een klein beetje luguber in haar boeken. De details die voorbijkomen over de moorden in de Maasstadmoorden-reeks blijven behoorlijk op je netvlies branden. De schrijfster voert de spanning vanaf het begin behoorlijk op en eigenlijk wil je het boek nergens wegleggen. De hoofdstukken zijn lang, maar zijn onderling opgedeeld in de verschillende perspectieven: die van Sasja, die van de rechercheurs én die van de Copycat. Op deze manier zijn de hoofdstukken prima te behappen.

Het plot is natuurlijk fantastisch. Een schrijfster van thrillerboeken die wordt gechanteerd en gestraft als ze niet verder schrijft. De boeken worden nagespeeld en dat heeft verstrekkende gevolgen. Het ontgaat me niet dat een (klein) deel van de gevoelens van Sasja misschien wel autobiografisch zijn. Waar ik wel enorm lang naar op zoek ben geweest, is de dader. Diverse keren weet ik het zeker om vervolgens drie bladzijden verder tot de conclusie te komen dat mijn zekerheid alles behalve de waarheid is. De ontknoping van het verhaal is zo spannend dat het een echt latertje wordt voor mij.

Als ik twee kritiekpuntjes mag aankaarten zonder te veel weg te geven, is dat de lead naar één verdachte heel duidelijk bleek maar uiteindelijk dat stuk van het verhaal een beetje onbeantwoord werd. Ook de epiloog had voor mij eerder kunnen ophouden. Als je het verhaal leest, begrijp je precies het moment waar voor mij de punt had kunnen staan. Maar dit heeft uiteindelijk niets afgedaan aan het verhaal voor mij.

Leontine

Meer recensies van ThrillersandMore