De gast

ThrillersandMore 16 januari 2024
Gabriel heeft het zwaar. Na een gruwelijke vondst tijdens een hardlooprondje is hij in een burnout terecht gekomen en lijkt daarin te blijven hangen. Hij heeft zijn werk als huisarts tijdelijk neergelegd en weet eigenlijk niet wat hij met zijn tijd moet doen. Zijn vrouw Iris ziet het met lede ogen aan en probeert hem zoveel als mogelijk te helpen, maar Gabriel zondert zich steeds meer van haar af. Alsof hun leven al niet genoeg overhoopt ligt, is daar ineens vriendin Laure die zich in hun leven wurmt. In eerste instantie leven Gabriel en Iris nog met haar mee, maar er vormen zich al snel barsten in alle vriendelijkheid en welwillendheid. Hoe hecht is de vriendschap dan werkelijk?

Ik heb werkelijk waar geen idee waarom ik nog niet eerder een boek van B.A. Paris las, maar na het lezen van De gast komt daar zeker verandering in. Paris hanteert een fijne pen waarmee ze moeiteloos haar personages neerzet. Ze worden niet enorm uitgediept, maar op een of andere manier past dat in het verhaal. Het tempo is vrij langzaam en net als het verhaal dreigt in te zakken, zorgt Paris ervoor dat je bij de les blijft. Tot aan de epiloog laat Paris je in het ongewisse: hoe zit het verhaal nu in elkaar? En dat is dan toch een stuk verrassender dan je zou denken. Aanrader!

3,5 ster voor De gast

Miriam