Eenvoudig verhaal, met vlagen van geuren en kleuren van absint

tiggerhans 12 april 2024
Met enige twijfel begon ik aan het boek "Absint", al moet ik bekennen dat ik best wel nieuwsgierig was, bekend met de etalage van een drankenwinkel in Amsterdam die een van haar etalages vol heeft staan met dit vermaarde drankje.
In de film Moulin Rouge met Nicole Kidman, komt dit drankje voor als zijnde een vrolijke bedwelmer, maar de geschiedenis heeft ook geleerd dat er gevaren aan zaten. Waar in Frankrijk, zoals gemeld wordt in het boek, rond 1915 een verbod eindelijk tot stand kwam, was het in Nederland al in 1909 verboden omdat het in gevallen tot waanzin zou leiden.
De schrijver laat ons zien dat absint mensen in haar macht hield, schijnbaar inspireerde, en neemt ons mee in een levensbeschrijving dat rond de destillateur Jose, doorwoven met de invloed die hij had op het gezin van Jean. Geen hoogdravend verhaal maar wel een aantrekkelijk verhaal waarin je de geuren en kleuren van de absint bijn van de bladzijden voelt opstijgen.

Meer recensies van tiggerhans