Adembenemend

tiggerhans 17 april 2024
Lang geaarzeld, doe ik het wel, doe ik het niet. Het boek lag in een doos bij de tweedehandswinkel tussen andere "katholieke" boeken. Tja, een euro, dus toch maar meegenomen. Het werd een van de beste beslissingen ooit.
De auteur is werkelijk iemand met diep inzicht in wat er speelt in de Katholieke kerk, behandeld dit met respect, legt diepe wonden bloot maar verbind ze ook. Heeft kennis van personen zowel als zaken die er spelen, en geeft met het hele boek aan dat er eigenlijk maar een keuze mogelijk was als opvolger van Johannes Paulus II. Ondanks dat er natuurlijk weer de befaamde selectie namen is van kardinalen die door de internationale pers geschikt wordt geacht. Echter, de auteur laat zien dat zowel binnen de gelederen van de leiders van de kerk, alswel onder de gelovigen wereldwijd, er duidelijk een voorkeur is voor Ratzinger.
Lange tijd heb ik niet zo met mijn neus diep in een boek gezeten als met dit boek, en het is ook voor het eerst van mijn leven dat ik -met potlood, dat wel- aantekeningen, uitroeptekens en onderstrepingen achterliet in het boek. De auteur geeft -volgens mij- geen oplossingen voor wat er speelt, maar laat wel zien dat bepaalde zaken echt snel ter hand moesten worden genomen. Of dat ook werkelijk gebeurd is zal de geschiedenis ons leren.

Meer recensies van tiggerhans