Een boek dat aanzet tot nadenken

Tineke Fraij 10 oktober 2020
Thomas G., uitgever, besluit een zeer controversieel boek, getiteld ‘Hedendaags fanatisme’ uit te geven dat is geschreven door de ietwat uitgerangeerde historicus Rudolf Merkelbach. Hij had gehoopt door het boek de uitgeverij weer op de kaart te zetten, maar leidde uiteindelijk tot zijn ondergang. Het boek lokt veel discussie uit vanwege die ideeën die in het boek geventileerd worden en Thomas wordt via de media verkettert vanwege het uitgeven van het boek.
Isa trekt zich na de dood van Thomas terug en vertrekt naar hun tweede huis in Ierland om alles te kunnen verwerken en tot rust te komen.
Het verhaal wordt verteld door drie personages, Isa, haar dochter Leonie en Joris, een journalist die een boek wil schrijven over de affaire. Alle drie hebben ze een eigen kijk op het gebeuren en alle drie hebben een eigen vertelstijl.
Door de verschillende stijlen van schrijven, leer je al lezende de personages kennen, zie je de worsteling van zowel Isa als Leonie met het gebeurde.
Als tegen het einde het laatste manuscript van Thomas tevoorschijn komt, neemt het verhaal een andere wending en wordt ook veel duidelijk.
Nelleke schrijft met veel mooie zinnen, soms wat moeilijke woorden die ik even moest googelen en een aantal vergeetwoorden. Hierdoor ontstaat een mooie, beeldende schrijfstijl. Het is een boek dat traag leest; je moet er echt voor gaan zitten, maar wat een heerlijke leeservaring gaf het mij.

Meer recensies van Tineke Fraij