Verrassend, fascinerend en origineel boek

Tiram 06 mei 2024
De eilanden van goed en kwaad van Adwin de Kluyver, heeft een mooie uitnodigende cover. Mijn interesse is gewekt door zowel de titel als de cover. Sowieso lees ik graag over andere (ei)landen en reisverhalen.
Het boek: De eilanden van goed en kwaad bestaat uit reisverhalen, geschiedenis en vele merkwaardige feiten en weetjes over 65 bijzondere eilanden. De auteur laat zien hoe de mens in de loop van de eeuwen eilanden heeft gebruikt als plekken voor allerlei goede als kwade experimenten. Het toont aan hoe wij als mensen omgaan met de aarde. Twaalf hoofdstukken vertelt hij een lang verhaal over telkens één eiland. Tussen de verhalende hoofdstukken zijn ‘Isolario’s’ opgenomen, waarin de auteur steeds kort een handjevol eilanden beschrijft. Tezamen vormen die het ‘eilandcompendium’ van De eilanden van goed en kwaad.
Wat een verrassend, fascinerend en origineel boek!
Het boek leest als een roman, maar het is ook een geschiedenis, natuur en reisverhaal en tevens een naslagwerk.
Ik vind het mooi, dat er veel feiten en weetjes in staan maar dat het niet de overhand heeft , je steekt er iets van op en toch leest het boek als een roman.
Alles is heel goed gedoseerd en erg fijn is ook de toevoeging van de vele foto's en prenten
Je kunt zelf je mening vormen over wat je leest, de auteur geeft nergens een oordeel.
Ik heb genoten van het boek, veel informatie, veel verhalen om bij weg te dromen, zowel interessante, grappige als gruwelijke. Een mooie reis vanuit je eigen luie stoel.
Het leest vlot en blijft boeien het wordt nergens langdradig of saai. Ik vind het boek een aanrader,fijn vakantieboek ook en zeker erg geschikt om nog eens te herlezen!

Meer recensies van Tiram