Vermogen

Tiram 24 oktober 2022
Vermogen van Hernan Diaz heeft een mooie cover in rustige kleuren.
Ik heb nog niets gelezen van deze auteur maar wat ben ik blij dat ik dit boek heb gelezen.Het boek is opgedeeld in meerdere delen, de verschillende delen komen uiteindelijk samen.Het begint met de roman Effecten, door Harald Vanner en gepubliceerd in 1938 het verhaal gaat over de Rasks, Benjamin  een Wall Street-gigant en Helen een beschermvrouw  van kunstenaars, musici en schrijvers.Het tweede deel, getiteld Mijn leven, is gewijd aan het levensverhaal van Andrew en Mildred Bevel.De namen in het boek Effecten van de personages zijn verzonnen, maar het is  duidelijk dat de roman Effecten  is gebaseerd op het leven van de legendarische Andrew Bevel. Het leven van de Bevels verloopt tamelijk synchroon aan dat van de Rasks in Effecten, maar net even wat anders.
Effecten wordt een bestseller, maar Andrew Bevel is niet blij met het boek o.a. betreffende de passages over zijn inmiddels overleden vrouw, en vraagt de schrijfster Ida Pertenza zijn eigen verhaal, en daarmee de waarheid over zijn vrouw, te schrijven.Het volgende deel is dan ook, geschreven in 1985 – Ida is dan zeventig jaar, het verhaal van hoe zij in aanraking kwam met Andrew Bevel, hoe haar leven toentertijd was, en hoe zij hier op terugkijkt.
Ik moest wel even wennen aan de schrijfstijl en moest ook echt even in het verhaal komen, maar toen het boek mij eenmaal in de greep had kon ik het maar moeilijk wegleggen.Geen boek om snel tussendoor te lezen maar zeker een aanrader!

Meer recensies van Tiram