Drie zakken dameskleding, twee cakes Kyiv en een sniper

Tiram 06 januari 2023
Drie zakken dameskleding, twee cakes Kyiv en een sniper een lange titel voor een indrukwekkend verhaal. Als je het boek uit hebt gelezen besef je dat de titel perfect past bij het verhaal
Het verhaal begint met het beschrijven van de hulp die de auteur Jaap Scholten gaf aan een gezin uit Kyiv dat het land wilde ontvluchten.
Nadat hij het gezin heeft opgehaald en ondergebracht zet hij zich in o.a. in om helmen en kogelwerende vesten in te zamelen voor Oekraïne. Nadat het Russische leger teruggedrongen wordt, trekt Scholten zelf het gebied in en kan hij opschrijven wat hij ziet en hoe verwoestend de oorlog is.De verhalen van Neal in combinatie met Scholten zijn reis en zijn ontmoetingen zijn reuze interessant .Een speciale band krijgt Scholten met Neal een Amerikaanse sniper die als vrijwilliger naar Oekraïne ging. Scholten ontmoet hem als hij de grens overgaat en houdt contact met hem
Het is soms best wel heftig om te lezen allemaal al zijn er
ook mooie verhalen van hoop en liefde, maar ook zijn er veel gruwelijke gedeeltes.
Ik vind wel dat het met gevoel wordt beschreven en niet als sensatiezucht.Het is een soort
persoonlijk logboek van een reis door een land in oorlog en tevens een uniek verslag .
De schrijfstijl is aangenaam en neemt je direct mee in het verhaal, de zwart wit foto's vind ik een mooie toevoeging!
Tijdens het lezen is net of je erbij bent en tevens een aanrader als je meer over de oorlog en de achtergronden te weten wil komen.
Ik vermoed dat het boek nog wel even door mijn hoofd blijft spelen.

Meer recensies van Tiram