fantastisch boek

Tiram 04 juni 2021
Project Hail Mary van Andy Weir.
Wat een mooi boek! Zeer toegankelijk geschreven, met humor en spanning. Ik lees weinig SF boeken, maar dit boek moet je lezen ook al is SF niet echt je smaak.
Ryland Grace wordt miljoenen kilometers van de aarde wakker samen met twee dode bemanningsleden en weinig tot geen herinnering aan wat hij daar doet of wat hij daar moet doen. Ryland begint zich zijn situatie voor de geest te halen die zich langzaam ontrafelt in flashbacks .
Ryland wordt geconfronteerd met tal van stressvolle momenten, mislukte experimenten en diverse wendingen Gelukkig is hij niet de enige in het universum: Ryland ontmoet een medereiziger, een alien die hij Rocky noemt, belast met een soortgelijke opdracht : de aarde te redden Het tweetal komt erachter hoe ze kunnen communiceren en elkaar kunnen helpen, en de band die ze vormen is een mooi gegeven in dit boek.
Terwijl Ryland langzaam zijn geheugen terugkrijgt, staat hij ook voor de uitdaging om diverse natuurkundige problemen op te lossen.
De techniek en de wetenschap snap ik niet veel van maar dat hoeft ook helemaal niet, het verhaal en de personages zijn zo fascinerend dat je wil blijven doorlezen.
De vriendschap die ontstaat tussen Rocky en Ryland is zo mooi en ontroerend om te lezen.
Je blijft maar doorlezen er gebeurt zoveel en voor dat je het weet is het dikke boek uit.
Interessant en mooi tot de laatste pagina, met een verrassend einde.Het is een bijzonder verhaal en op sommige momenten zelfs emotioneel om te lezen.
Zeer goed gedoseerd qua spanning en humor.
Een fantastisch boek!

Meer recensies van Tiram