Humor helpt bij het opgroeien

Tommy Verhaegen 08 juni 2020
Deze reeks volgt Polleke vanuit haar eigen leef- en gedachtenwereld terwijl ze opgroeit. Polleke komt uit een nieuw samengesteld gezin (ze woont bij moeder en later een stiefvader) maar heeft wel nog contact met haar vader en diens vriendin/nieuwe vrouw. De meester in school is de nieuwe vriend en later man van haar moeder (haar stiefvader dus). Op school is ze 1 van de weinige autochtone kinderen (een blank nederlands meisje) en leert dat ze dus per definitie racistisch is en zich moet aanpassen. Een harde en maar al te reƫle wereld maar Polleke gaat die te lijf met realiteitszin, niewsgierigheid en een goed hart. Ze beschikt over een goed verstand en kent geen vooroordelen maar zit wel met vele vragen.
In dit vierde deel speelt haar opa een grote en belangrijke rol. Polleke leert omgaan met de dood van een diepgelovig christen. Ondertussen verloopt haar liefdesleven nog altijd chaotisch maar zet ze toch weer een volgende stap.
Kuijer brengt met veel humor een antwoord waar veel opgroeiende jongeren in onze maatschappij mee zitten. Een boek om zeer kritisch te lezen en liefst onder ouderlijk toezich in de vorm van duiding en goede raad.

Meer recensies van Tommy Verhaegen