Klassieke Engelse speurdersroman tegen een Nieuw-Zeelandse achtergrond

Tommy Verhaegen 13 augustus 2020
Roderick Alleyn, meesterspeurder van Ngaio Marsh, is op en top Engels en Scotland Yard. Op zijn reis naar Nieuw-Zeeland komt zijn identiteit uit en moet hij opboksen tegen de vooroordelen van de Nieuw-Zeelanders tegen Engelsen en vice versa. Dat lukt schijnbaar vlot omdat iedereen van goede wil is als kost het in werkelijkheid soms heel wat moeite. Blijven lachten en vriendelijk doen is de boodschap.
Op die manier komen we wel wat te weten over de Nieuw-Zeelanders van een eeuw geleden (inclusief de Maori's en hun geschiedenis) en de verhoudingen met de Engelse moederkolonie. Ook leren we wat over het leven in een reizend theatergezelschap dat voor lange tijd samen op tournee trekt.
Zoals gewoonlijk brengt Ngaio Marsh een schijnbaar onoplosbaar probleem (moord uiteraard) waar inspekteur Alleyn na een lange en spitsvondige speurtocht dan toch een oplossing voor vindt. Ondertussen zijn er nog wat opvoedkundige en romantische perikelen, alles tegen de achtergrond van de woeste en prachtige Nieuw-Zeelandse natuur.
Als lezer speur je mee en kan kiezen tussen degene die je wil dat het deed, die je vermoed dat het deed en die je echt niet wil dat het deed. En dan komt Alleyn met een feit zodat je niemand meer over houdt. Hijzelf lost het dan via ingenieus nadenken toch nog op in de laatste bladzijden, een plotwending die je niet ziet aankomen.

Meer recensies van Tommy Verhaegen