Hilarische satire

twa4dizzy 27 september 2022
Satire ligt niet meer zo voor de hand tegenwoordig. Het is een genre dat niet meer begrepen wordt, want niet duidelijk, niet kort door de bocht. We willen helder, duidelijk en direct zijn. De tijd dringt. Karel van het Reve, de broer van, was een rationeel mens, die een hekel had aan onzin. Hij schepte een duivels genoegen in het op zijn plek zetten van drogredeneringen en -redenaars. Daarbij maakte hij gebruik van satire. Bijvoorbeeld in dit boek. Het verhaalt in een aantal op zichzelf staande stukken over zijn ervaringen met Rusland, het Russische en hoe daar in thuisland NL tegen aan werd gekeken. Zijn vaste vijand in NL waren de communisten, die het Rusland van Stalin hoog in hun vaandel hielden. Die krijgen er dan ook van langs. Hilarisch hoogtepunt vond ik zelf hoe Van het Reve zijn versie van de Russische Revolutie geeft. In vier hoofdstukken krijg je als lezer een geheel eigen kijk op wat er toen plaatsvond en hoe Russisch dat was.

Meer recensies van twa4dizzy