Eigen geluid in kleinood

twa4dizzy 13 augustus 2022
Een kleinood is het. Die novelle van Cynan Jones: De lange droogte. Plaats van handeling is het platteland van Wales. We volgen de personages Gareth, zijn vrouw, kinderen, de hond en het vee. Ze wonen op een boerderij, die de vader van Gareth kocht na een loopbaan-wending, die hem van de bank in de stad naar de boerderij op het land bracht. Gareth en zijn vrouw overwegen een verkoop van hun land, maar er wordt getwijfeld.

De dag brengt hitte en droogte; een weggelopen koe; een doodgeboren kalf; de hond die moet inslapen; een migraine-aanval; een zoon met plannen om weg te gaan en Gareth die vindt dat hij een beslissing moet nemen die de toekomst een ander aanzien gaat geven. Overzichtelijk. We kijken in de hoofden van de personages, volgen gedachten en gebeurtenissen. Het is de stijl, het eigen geluid dat schrijver Jones hanteert dat dit boek opmerkelijk maakt.

Meer recensies van twa4dizzy