Per brommer door Noord Griekenland naar de berg Athos.

Tyssot 31 januari 2021
Ik weet niet of het echt een genre is, maar ik hou van boeken in de trend van: excentrieke Brit bedenkt een queeste en voert die uit. De betreffende Brit is wel belezen en zelfs erudiet te noemen en tijdens de beschreven tocht wordt de geschiedenis van het gebied, literatuur en nog veel andere interessante zaken door het verhaal geweven. Dit is zo'n boek.
In dit geval gaat de reis door een wat onbekender deel van Griekenland en eindigt tissen de monniken van de streng orthodoxe vrijstaat Athos. De aanleiding is onbelangrijk. Het brengen van twee boeken naar een monnik. Het eind is onverwacht en het boek is een juweeltje. Aanrader, behalve als je moeite hebt met de gruwelijke moderne Griekse geschiedenis.
Spoiler: een bail out met daarna austerity zoals we onlangs hebben zien voltrekken, is niet een uniek in de Griekse geschiedenis, maar een regelmatig terugkerend verschijnsel. Dit geldt ook voor vluchtelingenstromen, de onderdrukking van minderheden en vele andere nare zaken. Eigenlijk is de huidige situatie vergeleken met eerdere slechte tijden nog erg gematigd.

Meer recensies van Tyssot