Wat is er de laatste 40 jaar misgegaan in de economie van de Verenigde Staten?

Tyssot 28 april 2020
De economie van de Verenigde Staten wordt op dit moment gekenmerkt door een grote concentratie van de welvaart in een kleine toplaag van superrijken. Wat is hier aan de hand? Hoe is dit gekomen en en hoe beinvloed die concentratie uiteindelijk op een negatieve manier de welvaart en het welzijn van de 99% van de Amerikanen, die niet superrijk zijn. Hoe kan het zijn dat de bekende Amerikaanse droom is gaan haperen en voor steeds meer Amerikanen een illusie is geworden? Een onbereikbare droom. Dit boek onderbouw met een groot aantal recente economisch onderzoek als basis, dat de toenemende ongelijkheid en de afbrokkeling van de overheid daar de oorzaak van. Het sluit daarbij aan bij onder andere het bekende werk van Daron Acemoglu en James A. Robinson (Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity and Poverty) waarin wordt aangetoond dat als de rijkdom te veel geconcentreerd wordt de toegang voor nieuwe bedrijven steeds verder geblokkeerd wordt en dat dat groei door innovatie doet afnemen en zelf kan leiden tot krimp. Je krijgt markten die toegroeien naar monopolies en monopsonies. De economie op macro niveau stagneert, terwijl de rijken steeds rijker worden. In de VS lijkt als je naar het BNP kijkt alles prima te gaan, maar de onderste 50% merk al 40 jaar alleen maar stagnatie of zelfs achteruitgang. Niet raar dat ze een president verkiezen die roept "make America great again". Hij gaat alleen die kiezers niet helpen, want dat is niet in zijn belang of in het belang van de klasse die hij vertegenwoordigd.
Dit is een boek gebaseerd op het recente economisch onderzoek en zeer de moeite waard om te lezen. Het laat zien dat de economische wetenschap in een stroomversnelling is geraakt, waarbij het in breedte is gegroeid en de vragen van vandaag en morgen onderzoekt om te komen tot praktisch toepasbare oplossingen. Aan het eind van het boek worden 8 voorstellen geformuleerd om te komen tot een meer rechtvaardige verdeling van de groei en kansen voor alle amerikanen. Veel van de voorstellen zijn ook relevant voor Nederland en de EU. Op een aantal punten kunnen we ons gelukkig prijzen dat we hier een samenleving hebben, die inclusiever is. Voorbeeld bij uitstek is natuurlijk de gezondheidszorg, waarbij als je ziek wordt je hier niet hoeft te vrezen failliet te gaan door de hoge kosten. Lees dit boek als je inzicht wil hebben in de nieuwe inzichten van de economische wetenschap en de praktische mogelijkheden om het toe te passen in het beleid.

Meer recensies van Tyssot