Uitdagend met een aantal zeer zwakke plekken

Tyssot 11 juli 2023
In dit boekje wil de schrijver een vuist breken voor een zakenkabinet. Hij beschrijft de tekortkomingen van de huidige regering en denkt dit via het uitschakelen van het huidige systeem met bewindslieden uit de politieke partijen te kunnen verhelpen. Daarbij maakt hij een aantal grote fouten.
Wat hij wil is eigenlijk de democratie tijdelijk buitenspel zetten. Dat is een zeer gevaarlijke zet. Hij schrijft met minachting over het ambtelijk apparaat. Zij hebben hun zaakjes niet op orde en er kan zeer fors in gesnoeid worden. Bedenk daarbij dat veel van de brood nodige innovatie en vernieuwing vanuit de overheid wordt geïnitieerd en ondersteund. Het bedrijfsleven doet dit niet zonder de steun van de overheid. Ook onze trots, ASML, had het zonder cruciale overheidssteun niet gered. Fundamenteel onderzoek wordt al helemaal niet door het bedrijfsleven gedaan.
Hij zit wel juist bij zijn strijd tegen de verkettering van CO2, de inzet op kernenergie en de politisering van het wetenschappelijk debat. Wetenschap leeft bij het hebben van een doorlopend debat en het besef dat een stelling waar is totdat het tegendeel bewezen is. Ook in de klimaatwetenschap is nog veel onderzoek te doen en het is van belang dat de huidige waarheden doorlopend uitgedaagd worden om steeds weer beter te worden en meer te weten te komen. Het huidige blinde vertrouwen op een computermodel van de RIVM als bron van alle waarheid en de basis om rigoureuze maatregelen te nemen is op zijn minst erg onwetenschappelijk. De aarde is een zeer complex systeem en de gedachte dat dit in een model te vangen is op minst naïef. Om dan CO2 uitstoot tot 3 cijfers achter de komma uit te rekenen is dom. Laten we daar direct mee ophouden. CO2 is een essentiële bouwsteen van al het leven op aarde.
Zoals de schrijver zelf betoogd, lees dit boek en blijf vooral zelf kritisch. Blijf zelf nadenken.

Meer recensies van Tyssot