Een uitweg uit de stikstofcrisis?

Tyssot 01 juli 2023
Door het bodemleven als basis te nemen geeft de auteur een voorzet om te komen tot een landbouw, die en het boerenbedrijf een nieuwe toekomst geeft en het stikstof probleem bij de bron aanpakt. Niet minder maar meer boeren en boerenbedrijven. We moeten de kringloop van de stikstof weer sluiten en de rijkdom van het bodemleven als uitgangspunten nemen. Dit is een positief boek, dat mogelijkheden biedt om op een slimme wijze de kennis en kunde van boeren in te zetten en de rijkdom van Nederland benut in plaats van uitbuit. Dit boekje zou in Den Haag goed gelezen moeten worden, niet omdat het een alternatief laat zien, waarin de landbouw niet de vijand is, maar een bondgenoot. Die ons een route laat zien die ons op weg kan helpen "uit de shit". Conclusie van de auteur is: een gezonde bodem, rijk aan diversiteit en leven is de basis om te komen tot een duurzame landbouw. Landbouw is ook natuur en geen industrie. Landbouw Universiteit Wageningen maak je borst maar nat, want er is nog heel veel werk aan de winkel en onderzoek nodig om deze transitie te kunnen maken.

Meer recensies van Tyssot