Verplichte kost voor alle beleidsmakers en onderzoekers

Tyssot 24 november 2019
Dit boekt legt glashelder bloot waarom vrouwen en waarschijnlijk ook andere groepen stelselmatig gediscrimineerd worden. Vrijwel alle onderzoeken hebben namelijk betrekking op witte mannen en het beleid en de conclusies die daaruit getrokken worden hebben dan ook betrekking op witte mannen. Als we nu onze algoritmen gaan bouwen op deze gegevens gaan we alle vooroordelen die daaruit bestaan uitvergroten.
Het is niet verwonderlijk dat hartaanvallen bij vrouwen in Nederland niet worden onderkent en leiden tot voorkombare doden en invaliditeit. De standaard diagnose en behandeling zijn gebaseerd op mannen en bij vrouwen werkt het anders.
Een ander voorbeeld, als je het werk dat thuis, tijdens vrijwilligerswerk en als mantelzorger niet meeneemt bij het maken van beleid dan lijkt een maatregel een bezuiniging terwijl het dat niet is, want het kiepert werk alleen in de niet geziene bak van onzichtbaar werk. Mantelzorger raken vaak overbelast en vallen uit het formele werkproces omdat ze overbelast zijn. Ze werken zich drie keer in de rondte maar dat wordt niet gezien en wordt niet meegeteld. Het kost volgens de huidige wijze van kijken geld om ze te helpen in plaats van dat het geld oplevert. Je zorgt dat ze meer tijd krijgen om te doen waar ze goed in zijn om daarmee een grotere bijdrage aan de gemeenschap te leveren.

Dit boek moet door velen gelezen worden en daarna in acties omgezet worden. Te beginnen met het verzamelen van data en het anders gaan beoordelen van onderzoeksaanvragen. Vrouwen zijn de helft van de bevolking en geen minderheidsgroep. Ze moeten gezien worden, Onderzoek moet gaan over vrouwen en mannen en niet alleen over mannen.

Meer recensies van Tyssot