De vloek van de Nevelhorst

VinaPina 17 februari 2023
Ik ben er eigenlijk nog steeds niet helemaal over uit, over wat ik van het boek vond.
Ik ben op dit boek uitgekomen in de zoektocht naar paranormale horror, en dat genre is in het NL minder te vinden, dus ik was in eerste instantie erg blij toen ik dit boek ontdekte, en ben er met heel veel enthousiasme aan begonnen.

En op zich is het een goed boek en verhaal!

Ik ben fan van hoe je vanuit 3 standpunten (Floortje vroeger - Floor nu - Fredegunde) het verhaal te lezen krijgt, en vond het ook helemaal niet moeilijk om te schakelen tussen Floortje en Floor, dat maakte het lettertype aan het begin van elk hoofdstuk meer dan duidelijk, maar meer "uitleg" over Floor's "gidsen" was imo wel welkom geweest.
Dat vond ik nogal een zweverige kant van het verhaal, en daar heb ik normaal geen problemen mee (ik kies tenslotte bewust voor het paranormale genre), maar ik miste elke diepgang over dit toch aanwezige deel van het verhaal. Die gidsen spelen een vrij grote rol in het verhaal, worden heel vaak genoemd, maar er wordt maar weinig achtergrond bij gegeven, en dat vond ik persoonlijk nogal verwarrend. Ik had er graag een duidelijker woordje over gelezen, er was zeker ruimte voor, en dat vind ik een gemiste kans. Tegenover hoe vlot en duidelijk de rest van het verhaal en andere karakters (Kevin, Margje, Jan) werden beschreven, vond ik dit een misser, die het verhaal verwarrend maakte. Dat kan aan mij liggen hoor, ik ben een vrouw van details, en die miste ik over dit nogal belangrijke deel in dit verhaal.

Maar verder vond ik het goed geschreven en las het heel aangenaam. Ik kom zeker in de verleiding om nog een boek van Marieke Frankema te lezen.

Meer recensies van VinaPina