Het instituut - Stephen King

VinaPina 04 januari 2020
Als bibliofiel-zijnde heb ik een aantal boeken van King in mijn nogal omvangrijke boekenkast staan, maar het komt er nooit van. Andere genres, andere boeken krijgen steeds opnieuw voorrang. Over Het instituut las ik niets dan goeds - in die mate dat ik hem heel lief aan de Kerstman vroeg. En het wonder geschiedde, ik vond hem onder de boom! En wat ben ik daar blij om! Wat een boek!

Het instituut beschrijft het huidige leven van voormalig agent Tim Jamieson, die door een ongelukkige gebeurtenis zijn ontslag heeft moeten indienen en nachtwaker wordt in een klein stadje - en van de 12-jarige superintelligente Luke Ellis.
Luke is niet alleen zeer slim, hij kan ook pizzaschalen van tafel laten vallen zonder ze aan te raken. Hij wordt, nadat hij ingeschreven is voor 2 topuniversiteiten, 's nachts uit zijn bed geplukt door een team ontvoerders die zijn ouders diezelfde nacht vermoorden.

De volgende dag wordt hij wakker in een kamer die heel erg op zijn eigen kamer lijkt, in een instituut waar zich nog andere kinderen bevinden die net als hij over paranormale gaven beschikken.

Het instituut, verstopt in de bossen, staat onder leiding van de genadeloze mevrouw Sigsby die de tent runt met hulp van meedogenloze verzorgers en dokters. Enkel schoonmaakster Maureen lijkt een beetje begaan met de kinderen.

De kinderen ondergaan testen, krijgen injecties, worden onderzocht en onder de duim gehouden door muntjes voor de automaten die ze kunnen verdienen door mee te werken. Ze verhuizen na verloop van tijd van Achterkant naar Voorkant maar Luke ontdekt als snel dat dit niet bepaald positief is. De kinderen worden verteld dat ze na Voorkant weer naar huis, naar hun ouders, mogen; maar Luke gelooft dit niet. Hij wil dus wanhopig graag ontsnappen - iets wat nog nooit iemand gelukt is. Hij heeft dus al zijn verstand en hulp nodig die hij kan krijgen...

Meer recensies van VinaPina