Meeslepend en bijzonder.

VinaPina 21 december 2020
Znezanka, een bijzonder en meeslepend boek.

Bronja neemt je mee in Znezanka's wereld, en die is best speciaal te noemen. Znezanka leeft namelijk niet enkel in "onze" wereld, maar vaak ook in die van haarzelf.
Manisch verliefd was ze, 10 jaar geleden, tot haar sprookjesprins die bubbel doorprikte. Znezanka verloor niet enkel haar grote liefde hierdoor, ze verloor veel meer - en daardoor balanceert ze al 10 jaar lang op het koord van de realiteit, de ene keer met haar voeten aan deze kant, de andere keer aan de andere kant, soms zelfs letterlijk - ze heeft een soort van abonnement in de psychiatrie. Znezanka 's wereld is nogal zwart-wit en wordt bevolkt door prinses en prinsessen, door schurken en monsters, door goed en kwaad; haar sprookjeswereld laat het grijze gebied van de realiteit niet graag toe.

Znezanka neemt ons mee op een helende reis door Amerika, op zoek naar antwoorden en afsluiting. Deze reis biedt haar op verschillende manieren en in verschillende vormen inzichten, met hulp van reisgenoten die ze ter plaatse leert kennen. Zij leren haar ook het grijzere gebied kennen, en ze komt tot het besef dat dat ook wel oké is.

Hierdoor plaatst ze haar persoonlijke tragedie in een ander licht, en leert ze relativeren. Steeds verder trekt de mist in haar hoofd op, en stapje voor stapje leert ze haar evenwicht op het koord beter te bewaren. Haar sprookje had misschien niet het happy ending waar ze 10 jaar geleden op hoopte, maar eender welk einde, eender welke antwoorden, is/zijn ondertussen welkom - als de tien jaar durende hel maar mag ophouden.

Een intrigerend boek, goed geschreven, inzichten biedend, meningen gevend. Ik vond het interessant om te lezen, ook al ben ik niet altijd akkoord geweest met Znezanka.

Drie sterren van mij!

Meer recensies van VinaPina