Per trein de wereld en haar burgers ontdekken.

Vrouwine 26 augustus 2022

Nadat ik het boek ‘de trein naar Tibet’ had gelezen, was ik benieuwd naar het boek “De reis om de wereld in 80 treinen” van Monisha Rajesh waarvan ik heb genoten, omdat ze vooral zo schrijft dat je bijna bij haar in de coupé zit.
Ze reist met haar verloofde Jem en ze vallen op in diverse landen omdat zij van Indiase origine zijn, in Canada bijv zijn bejaarde medereizigers onaardig en niet alleen omdat ze zo jong zijn.
De trajecten door Mongolië en Tibet, die ik al eens beleefd had met Maja Wolny waren in dit boek een mooie aanvulling.
Monisha heeft zich goed voorbereid en is heel slim om bewoners met respect te benaderen.
Nu heeft haar ervaring van 10 dagen treinen door Noord-Korea haar wel geleerd, onderdrukking van een regime te respecteren en in Nepal is haar duidelijk geworden dat er weinig keuze is voor de Tibetanen. Haar manier van verzet is te kiezen voor alleen eten en drinken en souveniertjes te kopen bij de oorspronkelijke bewoners, die blij zijn met toeristen omdat die kunnen voelen en door vertellen hoe het leven daar is.
Tot slot het laatste traject met de Oriënt Express die een totaal andere beleving is dan de vele treinen waarmee ze gereisd hebben.
Monisha heeft een fijne directe manier van beschrijving van de omgeving, de bewoners en de medereizigers, waar ze graag een praatje mee maakt. Dat zou in onze treinen bijna niet lukken, mede omdat door internet iedereen in zijn eigen wereldje duikt.
Aangezien internet ontbreekt op heel veel trajecten is de kans op contact met name in de restauratiewagon aanmerkelijk gemakkelijker.
Ik heb mee genoten van deze treinreizen, vooral Noord-Korea was heel spannend.
Een aanrader voor ieder die een keuze wil maken uit diverse reizen per trein, of lekker in je comfortabele stoel en bed in plaats van couchettes lezen over de contacten met zoveel wereldburgers.
Deze wereldreis verdient 5*****

Meer recensies van Vrouwine