Verzet in België

Vrouwine 30 april 2023
De oorspronkelijke titel: Code naam Safier was naar mijn idee een betere keuze geweest. Bij Het verzetsmeisje had ik het idee dat het boek over één verzetsmeisje gaat en dat is niet zo.
Het boek is boeiend, beschrijft het verzet in België en meteen bij het begin is mijn nieuwsgierigheid al de aanleiding dat ik het boek niet kon wegleggen.
De hoofdstukken worden uit het perspectief van Micheline, de leider van een verzetsgroep, Hannah een Joods meisje dat Berlijn is ontvlucht na de moord op haar man en Lidy die met haar gezin in Brussel woont, nicht en 10 jaar geleden vriendin van Hannah, ze neemt haar in het gezin op als de vluchtpoging van Hannah mislukt. Door vanuit de personen te beschrijven krijg je een goed beeld van de ontwikkelingen, de spanningen en het gevaar van de oorlog en de verzetsgroep die Engelse vliegers en parachutisten helpen te verschuilen en vluchten via het zuiden terug naar Engeland.
Dit boek heb ik gelezen samen met de leesgroep, de meerwaarde daarvan is dat er details naar voren komen die ik niet opgemerkt had.
Ik geef het boek 3 sterren omdat ik mijn twijfels had met een aantal beschreven aspecten.

Meer recensies van Vrouwine