Niet alles is wat het lijkt

Wemmie 15 november 2023
Voor de Hebban leesclub mocht ik onder leiding van Marieke Scheers deze historische roman lezen.
De prijs van een kind door Kristina McMorris kent een veelbelovende proloog en aankondiging en ik was werkelijk gemotveerd om te gaan lezen.
Hoe komt een moeder ertoe om ten tijde van de Grote Depressie in de Verenigde Staten haar twee kinderen te koop aan te bieden.
Ellis, een hardwerkende, eerzuchtige journalist schiet een foto van een paar kinderen bij een bord met te koop. De foto komt op het bureau bij zijn chef door toedoen van zijn collega Lily en de chef vraagt Ellis om er een verhaal bij te schrijven.
Je verwacht dan een verhaal over het leed van deze familie in tijden van crisis en grote armoede maar het boek gaat vooral over het leven op een krantenredactie en de opbloeiende liefde tussen Ellis en Lily.
Mijn verwachting werd niet waargemaakt, de personages spraken mij niet aan en op een gegeven moment gebeuren er veel dingen tegelijk wat het verhaal minder geloofwaardig maakt.
Het boek is losjes gebaseerd op een krantenfoto uit 1948 en de auteur vroeg zich af wat een in scène gezette foto teweeg kan brengen.
Het boek speelt zich voornamelijk af tussen Ellis en Lily waarbij de opbloeiende liefde centraal staat. Het leven op een redactie van een krant komt zijdelings aan bod, evenals diverse thema’s uit de tijd van de crisisjaren in de Verenigde Staten.
Maar te veel lijnen om goed uit te diepen en ook miste ik het verhaal over de moeder die haar kinderen te koop aanbood en de kinderen zelf uiteraard.
Deze keer werden de verwachtingen niet waargemaakt. De achterflap en de covertekst deden iets anders vermoeden.

Meer recensies van Wemmie