Weer een prachtig debuut uit Scandinavië

Wemmie 17 maart 2020
Kim Faber is architect en journalist voor een Deense krant en Janni Pedersen is presentatrice en misdaadjournaliste. Genoeg in huis voor dit duo om een schitterend, spannend debuut te schrijven.
De proloog is rauw en prikkelend. Als dit de opmaat is dan kunnen we wat verwachten! Signe Kristiansen wordt geconfronteerd met een bomaanslag in het centrum van Kopenhagen en te midden van de chaos moet zij de daders zien te pakken. Normaal gesproken zou ze een zaak aanpakken met haar partner in crime Martin Juncker. Echter Juncker is onvrijwillig in een saai dorpje gestationeerd, hij heeft een scheve schaats gereden. Samen met Kristoffer Kirchs en Nabiha Khalid bemant hij deze politiepost. Een post waar tot nu toe niet veel gebeurt, hoogstens wat onrust bij het plaatselijke asielzoekerscentrum.
Zijn politiehart gaat sneller kloppen van de omvangrijke aanslag in Kopenhagen, hij mist de samenwerking met Signe.
Totdat het rustige dorpje opgeschrikt wordt door twee brute moorden en brandstichting in het plaatselijke asielzoekerscentrum.
Er lijkt een link te bestaan tussen deze zaken en de bomaanslag.
Juncker voegt zich bij het onderzoeksteam.

Het schrijversduo heeft kennis van zaken en hun achtergrond als journalist zal zeker een rol spelen. Het is een verhaal dat staat. Actuele, realistische zaken zoals rechts-extremisme, discriminatie en Isis, die in een plot verwerkt worden die lekker fijn wegleest. We worden per dag op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen die rondom de Kerstdagen spelen. Het perspectief wisselt voortdurend waardoor de spanning zich opbouwt.
Tijdens de jacht op de terroristen woedt er ook een hevige sneeuwstorm. Dit bemoeilijkt de zoektocht.

De hoofdpersonen hebben het een en ander mee te torsen in hun rugzak. Signe worstelt met demonen uit haar leven en kan en wil hier nog niet over praten met haar man en collega’s.
Juncker draagt de zorg over zijn vader die dementie heeft. Dit wordt liefdevol en realistisch beschreven. Kristoffer en Nabiha zijn personages die voldoende kunnen evolueren, ook zij hebben zo hun issues. De auteurs kunnen zeker verder met deze mensen.
Gezien het verrassende einde denk ik dat we meer gaan horen van dit duo, voor mijn gevoel zijn er nog wat open eindjes. En dat mag van mij want ik kijk uit naar maar!

Meer recensies van Wemmie