Een spannende, psychologische thriller die boordevol emotie zit en door het vleugje magie de lezer weet te betoveren.

Wendy Wenning 24 april 2024
Het debuut van Dennis Biesma, De regen kwam binnen – een autobiografie over opgroeien binnen een sekte van Jehova’s getuigen – behaalde voornamelijk vijf sterren recensies. Ook stond dit boek al snel in de top 10 van Storytel. Hierna schreef hij de psychologische thriller Volledig verknipt, dit boek verscheen in mei 2023, bijna een jaar geleden. Naast schrijven werkt de auteur als freelancer in de IT.

Lara Cains is verstoten door haar ouders en haar beste vriendin Manon heeft zelfmoord gepleegd. Sinds haar zevende leeft ze met een stem in haar hoofd. Manon heeft ze inmiddels vervangen door een surrogaat, Lotte. Als ze haar vroegere psychiater Christiaan weer tegen het lijf loopt, komen er herinneringen naar boven. Zoals dat ze bang is dat ze iemand wat heeft aangedaan. Na een groepssessie werd ze achtervolgd door een andere patiënt, Lucas. Ze werd achterover getrokken en ze weet nog dat ze gilde, en dat ook die stem in haar hoofd gilde. Daarna krijgt ze een black-out. Als ze wakker wordt ligt Lucas dood tegenover haar. Ze vlucht en na een tijdje lukt het haar leven weer op de rit te krijgen. Maar nu wordt ze in de gaten gehouden. Een organisatie heeft grote belangstelling voor haar, iets met haar DNA.

Volledig verknipt verhaalt vanuit het perspectief van Lara, in de eerste persoon. Al snel wordt duidelijk dat het personage complex in elkaar zit. Als men haar beter leert kennen gaan de gedachten regelmatig naar DIS – Dissociatieve Identiteitsstoornis, dit vanwege de stem in haar hoofd. Ook haar gedrag wijst in die richting en de traumatische ervaringen die ze heeft meegemaakt verklaren veel. Het maakt het verhaal soms wat ongrijpbaar omdat niet altijd even duidelijk is wat echt is en wat niet. De uitvoerige uitwerking van dit personage maakt het de lezer mogelijk zich in haar te verplaatsen en het ongrijpbare zorgt er voortdurend voor dat men nieuwsgierig blijft. Alles te willen begrijpen en precies willen weten hoe het allemaal in elkaar zit.

“Ik had kunnen wegrennen. Mezelf verstoppen of een andere identiteit aannemen en alles achter me laten, zoals ik al eerder deed. Maar ik heb er de energie niet meer voor, of het interesseert me niet zoveel wat de uitkomst is.“

Door goed tussen de regels door te lezen, is het merkbaar dat Biesma ook in deze thriller persoonlijke ervaringen heeft verwerkt. Hierdoor worden de gedachten, gevoelens en angsten van Lara uiterst tastbaar en dit geeft tevens het spanningsveld een extra boost. Het taalgebruik is soms wat ruw, onbeschaafd wat niet elke lezer prettig zal vinden. Maar de auteur zal van mening zijn dat dit passend is bij het personage. Volledig verknipt is een thriller waarin veel emoties voelbaar zijn, soms kan dit van invloed zijn op de spanningsboog, maar dat is hier niet het geval. De plottwisten zorgen voor verrassende wendingen en houden de spanningsboog constant. Het DNA-verhaal is in dit verhaal als toekomstmuziek verwerkt, maar door de ontwikkelingen van alle dag lijkt dit allemaal toch wel dichtbij te komen. De overgangen tussen heden en verleden en de hoofdstukken zijn soms ietwat aan de strakke kant, dit mag iets soepeler. Aan het eind weet men grotendeels van de hoed en de rand, maar helemaal afgerond voelt het nog niet. Er blijven wat losse eindjes over en dit maakt benieuwd naar verdere schrijfplannen van Biesma.

Meer recensies van Wendy Wenning