Pakkend verhaal

Wijna Pronk 05 augustus 2022
Ik las voor de Boeken toer, lezen en recenseren van boeken van onbekende schrijvers. In Barbarijen van John Meilink

De cover laat 2 Westindiëvaarders zien , waarvan er een belaagd word door kapers .
Tevens zie je een stuk van een oude zeekaart .
De cover laat al een stuk van de inhoud zien ,ik vind hem zeer geslaagd .

In barbarije is het 2 e deel van een vierluik , uit de reeks de zonen van Jafeth .
Kroesvee is John Meilink zijn debuut

In Barbarije gaat over de reis van de Westindiëvaarder Sint Joris die geladen is met Schiedamse jenever, en die met zijn passagiers onderweg is naar Paramaribo .
Het noodlot slaat toe als ze ter hoogte van de Kaapverdische eilanden gekaapt worden door Algerijnse kapers .

Alle opvarenden worden in de boeien geslagen en verdwijnen na een reis vol ontberingen in de wrede wereld van de Moorse slavenhandel .

De afgezant van de republiek in Algerije Thomas Hees , probeert een vredesverdrag met de plaatselijke machthebbers te sluiten , om de Hollandse koopvaarders te vrijwaren van piraterij .
Er heerst grote concurrentie tussen de Engelsen en Fransen die hetzefde doel voor ogen hebben .

Mijn leesbeleving

Het onderwerp blanke slavenhandel word hier in belicht , dat is wel iets wat toch niet zo bekend is .

Ik heb enorm genoten van deze historische roman .
Die uitgebreid vertelt hoe het er aan toe ging destijds .
Lezende voort stap je gelijk een andere wereld in , en je maakt het mee .
Het is uitgebreid beschreven op een manier dat je niet anders kan dan doorlezen .
Je proeft het stof , je ruikt de stank , je voelt de vlooien en luizen , je voelt de pijn als ze worden mishandelt , de honger .

Het verhaal is mijn inziens heel goed neergezet en duidelijk beschreven .
Het verdient zeker vele lezers

De personages zijn goed uitgewerkt waardoor je ze goed leert kennen , en ze in je hart sluit .

De auteur heeft heel veel werk verzet om dit pareltje te baren , respect

Ik kijk uit naar het vervolg , ben benieuwd hoe of het iedereen verder vergaat .

Het krijgt van mij 5 vette sterren

Meer recensies van Wijna Pronk