Sublieme novelle

woutvisser3831 18 maart 2024
Het voorwoord vertelt over het merkwaardige ontstaan van dit boek.

Schrijver Gabriel Garcia Marquez (1927-2014), in 1982 Nobelprijswinnaar voor literatuur, schreef 'Until August' in zijn laatste jaren. Toen zijn geestelijke vermogens al verminderden.
Om die reden beoordeelde Marquez zijn novelle als onvoldoende, en wilde haar vernietigen. Wat niet gebeurde, en tien jaar na zijn dood beoordeelden twee van zijn kinderen 'Until August' als bijzonder goed. Zij gingen ervan uit, dat hun vader door zijn afgenomen vaardigheden een inschattingsfout had gemaakt.

Deze twee kinderen verantwoordden zich als volgt: 'in an act of betrayal, we decided to put his readers' pleasure ahead of all other considerations. If they are delighted, it's possible Gabo (their father) might forgive us. In that we trust'.

Er zal ook wel financiële druk achter de publicatie van 'Until August' hebben gezeten, maar ... Marquez' laatste novelle is subliem. Zijn tekening van een vrouw-op-leeftijd, zowel uiterlijk als innerlijk, is bijzonder goed; evenals die van haar avonturen -- inclusief een nogal macaber einde. Dit alles met een vleugje Zuid Amerikaanse passie & levensstijl.

Meer recensies van woutvisser3831