'Thuis is waar familie is'

Maayke de Leer 09 september 2021
De Jongen in de Gestreepte Pyjama van John Boyne gaat over een negenjarige jongen die Bruno heet. Bruno verhuist van Berlijn naar het huis dat Out-With heet en moet zijn drie beste vrienden voor het leven achterlaten. Op een dag besluit Bruno op avontuur te gaan buiten het huis, niet wetende dat het hem zou leiden naar de andere kant van het hek, en een nieuwe vriend.

"A home is not a building or a street or a city or something so artificial as bricks and mortar. A home is where one's family is, isn't that right?"

Dit boek is de definitie van een haat-liefde relatie. Ik heb een haat-liefde relatie met dit boek. Ik vind het geweldig dat dit boek de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog weergeeft. Ik hou absoluut van Bruno en Shmuel, ik hou van de chemie die ze hebben. Waar ik niet echt van hield was het feit dat Bruno 6 jaar oud leek en zijn zus, Gretel, ongeveer 8 of 9 jaar oud. Ondanks dat er gezegd wordt dat Bruno 9 is, en Gretel 12. Dat bracht het gevoel een beetje weg, weet je?
Hoewel de personages jong zijn, zou ik dit boek toch aanraden aan 15+'ers.

Over het algemeen was het wel te doen. Het boek is zeer gemakkelijk om te lezen.

4/5 sterren

Meer recensies van Maayke de Leer