aangrijpend sterk verhaal

Yvonne muilwijk 16 juni 2020
De dochter van de nazi – Louise Fein
Meestal als ik een boek over de WOII lees , lees ik over de verschrikkingen die het Nazi regime voor de anders denkende of gelovigen hadden bedacht en uitgevoerd. Dit boek is totaal anders.
Het boek geeft je een inkijk over de indoctrinatie van het Nazi regime.
Vanuit een jong meisje , Hetty, de jongste in een gezin van 2 kinderen wordt het verhaal verteld.
We volgen haar van tiener tot jong volwassene.
Ze wordt opgevoed met het gedachtengoed van de Nazi’s en weet niet anders dan dat dit het juiste is. Tot dat ze verliefd wordt en in aanraking komt met andere gedachten en met de confrontaties waar anderen tegenaan lopen. Wat is juist? Klopt het wel wat er gezegd wordt? Wie kan je vertrouwen? Hoe wordt het door anderen ervaren? Vragen die voor Hetty op een gegeven moment heel belangrijk zijn. Ze heeft voor moeilijke levens veranderende keuzes gestaan.
De verschillende personages zijn goed uitgewerkt en bij iedere eigenaardigheid zet je vraagtekens, dit heeft de auteur duidelijk neergezet. Daarnaast werd je in het verhaal gezogen en was het moeilijk los laten door de perfecte uitwerking.
De schrijfster heeft een heel sterk verhaal neergezet met vele belangrijke gebeurtenissen. Gebeurtenissen die behoorlijk aangrijpend zijn. De dochter van de nazi is een verhaal dat bijblijft.

Meer recensies van Yvonne muilwijk