verwildering

Yvonne muilwijk 12 april 2021
Vogeleiland – Marion Pauw
Wat doe je als je een tiener (Marianne) bent, je leven dag in dag uit niet is zoals je verwacht had en je jezelf tegen iedereen keert tot je denkt een man (Berend) te hebben gevonden die dezelfde waarden heeft voor de wereld om je heen en die jou echt ziet staan? Je loopt samen met hem weg.
Zo begint het verhaal vogeleiland. Het stel gaat samen wonen op een onbewoond eiland niet ver van haar ouderlijk huis vandaan. Het gezin achter de tiener is in rep en roer en valt beetje bij beetje uit elkaar. Hoe waren de verhoudingen echt voordat het meisje wegloopt? Er wordt een heftige ruzie tussen vader en dochter aangetipt maar heel duidelijk uitgewerkt is dit niet.
Het verhaal wordt eerst verteld vanuit 2 perspectieven (Berend en Nicole, zusje van de weggelopen Marianne) en daarna komt er nog een perspectief bij wat zeker zorgt voor nog meer dimensie. De spanning bouwt zich zeker op doordat het niet vanuit Marianne verteld wordt. Erg goed gekozen.
We hebben hier te maken met een psychologische thriller dat op meerdere vlakken goed uit is uitgewerkt. Er is goede research gedaan naar zowel het leven op een onbewoond eiland als naar verwildering en het opgroeien in de wildernis. Daarnaast is het een origineel verhaal dat af en toe het gevoel van onrealistisch weergeeft maar als je er langer over nadenkt welke absurde situaties zich op onze wereld zich afspelen zou ook dit verhaal daar perfect bijpassen. Af en toe was een situatie minder goed uitgewerkt. Deels werd hierdoor de spanning ook opgebouwd maar toch miste ik soms iets meer details waardoor ik 4 sterren geef aan dit verhaal. Bedankt Hebban en the House of Books voor het mogelijk maken van deze indrukwekkende buzz.

Meer recensies van Yvonne muilwijk