goede kennismaking met het kampleven tijdens de Tweede Wereldoorlog voor Young Adults

Yvonne muilwijk 01 november 2020
Het rode lint – Lucy Adlington
Kokboekencentrum uitgevers
Twee tieners belanden tijdens de Tweede Wereldoorlog in Auschwitz – Birkenau.
In dit boek, geschreven voor Young Adults, lezen we de ervaringen van een tiener in het kamp.
De auteur wist zich erg goed in te leven in de gedachten van een tiener en geeft de 2 hoofdpersonages in het verhaal echte tienerdetails.
Dat het geschreven is voor deze doelgroep is ook zeker in de verhaallijn te merken. Niet storend maar wel zeker aanwezig.
Voor tieners die nog weinig belezen zijn in het reilen en zeilen van de kampen tijdens de Tweede Wereldoorlog is dit een mooi pakkende startboek. Een boek waarin de auteur de gruwelijkheden van dit ‘leven’ wel aanstipt maar het ingepakt verwoord.
Het boek draait daarnaast om het maken van mooie kleding, na ‘onderzoek’ blijkt de auteur nog veel meer geschreven te hebben over kleding. Ook meer informatieve boeken. Mooi dat ze nu in een hele andere setting dit terug laat komen. Het rode lint staat voor vriendschap, hoop en het houden van moed en levenslust. Na het boek besproken te hebben in de leesclub ontvangt het van mij 5 sterren. De details, goed uitgewerkte karakters en goede beeldende situaties zorgen hier voor!

Meer recensies van Yvonne muilwijk