zijn naam mag niet vergeten worden

Yvonne muilwijk 19 september 2022
De kinderen van Villa Emma – Ivan Sciapeconi
In dit waargebeurde verhaal zijn 40 kinderen en tieners op de vlucht voor de Duitsers, via verschillende kanalen komen ze terecht in Villa Emma een prachtig groot leegstaande villa in Nonantola, Italië. Met dagboeken van de kinderen en andere naslagwerken weet de auteur het verhaal goed uit te werken en in dit boek te gieten.
De schrijfstijl die de basisschoolleerkracht Ivan Sciapeconi in dit boek gebruikt is voor mij uniek. Niet eerder heb ik op deze wijze een boek gelezen. De zinsbouw en opbouw van het verhaal zorgen er voor dat het lezen van dit verhaal heel bijzonder is. De eerste hoofdstukken was wel lastig door te komen als lezer maar dit is het zeker waard. Iedere personage met een ‘heldendaad’ wordt extra belicht door de zin ‘ hij die niet vergeten mag worden’ of ‘ook zijn naam zal niet vergeten worden’ .
Als lezer volg je Natan, 1 van de kinderen in Villa Emma. Door zijn ogen lees je de gebeurtenissen. Zijn gedachten matchen voor mij als lezer niet altijd met zijn leeftijd maar andere lezers geven aan dat dit mogelijk te maken heeft door de impact van de oorlog en daar kan ik me wel in vinden.
Wanneer je houdt van waarheidsgetrouwe verhalen over de WOII dan is dit boek echt een aanrader.

Meer recensies van Yvonne muilwijk