Recensie Jetset

Carola 24 juli 2011
Een whodunit a la Agathie Christie, alhoewel dit boek daar nog niet aan kan tippen.

Het verhaal over de rijke jetset en hun vakantie in de Caribbean wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Alle personages komen wel een keer aan het woord.
De persoon die de mensen op zijn boot heeft uitgenodigd om de vakantie met hem te vieren, Alexander Zilver, wordt tijdens de vakantie vermoord. Bijna iedereen op de boot heeft een motief, en aangezien ze op de boot zitten, moet een van de mensen daar het wel gedaan hebben. Dan verdwijnt het lijk van Alexander, en wordt de situatie nijpender. Maar wie is nu de dader?

De personages worden allemaal wel erg typerend neergezet, de jaloerse vrouwen op de vriendin van Alexander, de rijke zakenmannen die nog een appeltje te schillen hebben, de jaloerse broer, noem maar op. Omdat het verhaal door zoveel personages wordt verteld, blijft het erg oppervlakkig en is er geen enkele diepgang te vinden in het boek. Platte omschrijvingen, snelle maar enigszins overdreven stijl, een echt hersenloos-lezen-boek.
Het plot is ook niet erg verrassend helaas.
Marion heeft betere boeken geschreven zoals Daglicht. Wel vind ik het aardig dat ze zichzelf wil blijven verbeteren in het genre en qua opzet van verhalen. Maar helaas heeft ze hiermee aardig de plank misgeslagen.
Hoewel de schrijfstijl wel weer heerlijk genoeg is om het boek nog uit te lezen, blijft er voor de rest vrij weinig over.

Meer recensies van Carola