de voorspelbaarheid is killing!

Dazzle 19 augustus 2018
Zeg dat je van mij bent is het debuut van de Zweedse Elisabeth Norebäck (1981,Dalarna,Zwe),Norebäck is afgestudeerd aan de technische universiteit, werkt als verpleegkundige en woont met haar gezin in Stockholm

20 jaar nadat psychotherapeut Stella Widstrand. haar dochter Alice kwijt raakte toen ze op een vakantie plotseling verdween denkt ze in haar praktijk haar dochter in de vorm van patiënte Isabell terug gevonden te hebben. Echter, dit is niet de eerste keer dat Stella dit denkt en de laatste keer dat ze dit dacht leidde dit zelfs tot een gedwongen opname in een kliniek. Stella moet de strijd aan. haar geloofwaardigheid staat onder druk. Hoever is ze bereid te gaan teneinde te bewijzen dat ze het dit keer bij het rechte eind heeft, Ondertussen heeft iemand het op haar voorzien om de waarheid voor altijd verborgen te houden.

Zeg dat je van mij bent is een psychologische thriller pur sang. Verwacht geen explicite beschrijvingen, actie, snelle verteltrant of van bloed druipende pagina's. De auteur vertelt het verhaal uit de beleving van Stella, Isabell en Kerstin,in de ik vorm en. kruipt zo in het hoofd van dit drietal. Hierdoor ontstaat een onderhuidse spanningsboog. De schrijfstijl is soepel en toegankelijk en het tempo passend. Helaas lijdt het boek aan een grote mate van voorspelbaarheid en wordt je helemaal nergens verrast. Misschien is (de variatie op) het thema al te veel uitgekauwd voor mij.

Op zich knap gedaan maat de voorspelbaarheid en daardoor het ontbreken van enige vorm van spanning is killing, Zelfs voor een psychologische thriller

Meer recensies van Dazzle